logo
Foto van HLTH event met MVO managers Hanna en Stephanie

Duurzame impact maak je door dingen te dóen

Stephanie Mathas en Hanna Rentmeester vormen samen het duurzame geweten van RAI Amsterdam. Ze initiëren en begeleiden de ontwikkeling van maatschappelijk verantwoord ondernemen door de RAI in de breedste zin van het woord. RAI Amsterdam verduurzaamt stap voor stap en vergroot daarmee zijn impact als maatschappelijke organisatie. We vroegen deze pioniers: wat is er al bereikt, wat zijn de uitdagingen en kansen, en hoe betrek je organisatoren hierbij?

Aanjagers en koppelaars

Stephanie Mathas is al sinds 2016 MVO-manager bij RAI Amsterdam. In de loop van de jaren is het aantal onderwerpen en projecten waar zij aan werkt dusdanig gestegen, dat Hanna Rentmeester in 2024 ook als MVO-manager gestart is. Stephanie: ‘Ik zie mezelf als iemand die in dienst staat van de maatschappij en van de RAI. Als organisatie hebben we de verantwoordelijkheid om onze negatieve impact zoveel mogelijk te beperken en positieve impact te vergroten. Daar hebben we ook de mogelijkheden voor. Hanna en ik signaleren zulke mogelijkheden en pakken die met collega’s binnen de RAI en partijen buiten de organisatie op. Zo werken we samen aan verbeteringen die impact maken voor de betrokkenen en de maatschappij als geheel.’

Hanna: ‘Ik geloof dat alles met elkaar verbonden is en daarom is het belangrijk dat we er met z’n allen voor zorgen dat we er geen bende van maken op de wereld. Er is de laatste jaren, mede door wetgeving, veel nadruk komen liggen op cijfers en rapportages. Dat helpt om inzicht te geven, maar het is een middel en geen doel op zich. Wij besteden onze tijd het liefst aan oplossingen.’ Stephanie vult aan: ‘Het verzamelen van data hebben we waar mogelijk gestandaardiseerd. We willen graag zoveel mogelijk tijd en ruimte hebben om ook daadwerkelijk dingen te doen.’

Complexe puzzel

De praktijk van duurzame en maatschappelijke verbeteringen is soms een complexe puzzel. Het verbinden van de stukjes is een van de belangrijkste taken van Hanna en Stephanie. ‘Er zijn vaak veel verschillende stakeholders betrokken,’ vertelt Stephanie, ‘en die hebben ieder hun eigen perspectief, belangen, ervaring en kennis. Het is belangrijk daar goed naar te luisteren en elkaar goed te willen begrijpen. Zo kom je tot de gewenste praktijkverbetering. Soms mis je een stukje en daar verzinnen wij dan wat op.’

Dat beaamt Hanna: ‘Een organisator is bijvoorbeeld gericht op het beperken van plastic, terwijl het meer impact kan hebben om te kijken naar de hele afvalstroom. Een collega bij de RAI heeft misschien een sterke focus op een commercieel belang, maar dat dienen we soms het beste met een sterkere duurzame propositie. We zijn daarom graag vroeg in het proces betrokken. En we vragen altijd door, zowel aan organisatoren als aan collega’s: als je iets wilt, wat wil je ermee bereiken? Dan kom je tot de beste, structurele oplossingen.’

Hier zijn we mee bezig

Op de website van RAI Amsterdam staat beschreven aan welke MVO-onderwerpen RAI Amsterdam vooral werkt: in en rond het gebouw, in de organisatie van evenementen en binnen de eigen organisatie. Wat zijn actuele ontwikkelingen die onze MVO-managers nu bezighouden?

Hanna vestigt graag de aandacht op Better Stands: ‘We bieden al enige tijd modulaire, herbruikbare standbouw aan, die naar eigen smaak te aan te kleden is met onder andere kleuren, graphics en inrichting. Dat leidt tot minder vervoersbewegingen en minder afval. Om de impact te vergroten hebben we ons aangesloten bij het internationale Better Stands programma en laten we onze eigen stands certificeren. Daarnaast gaan we verkennen hoe we dit programma ook breed kunnen toepassen op de rest van de standbouw binnen onze eigen evenementen. Dan gaan we echt doorleven wat het betekent en waar je op moet letten. Zo kunnen we als RAI het concept verder finetunen en organisers optimaal adviseren.’

Organisatoren vragen er nu om

Stephanie: ‘Ik zie veel voortgang in ons maatschappelijke programma. Inmiddels maken wij impact bij een grote diversiteit aan maatschappelijke initiatieven in de stad Amsterdam. Een voorbeeld hiervan is het Donation Room programma dat in de afgelopen jaren flink gegroeid is. Na afloop van diverse evenementen verzamelen we bruikbare producten en spullen en we zorgen dat deze terechtkomen bij lokale maatschappelijke organisaties die ze goed kunnen gebruiken. Zo voorkomen we afval en dragen we bij aan initiatieven zoals bijvoorbeeld Het Leger Des Heils en de Voedselbank. Hier zijn we zo’n zeven jaar geleden mee begonnen. Toen moesten we organisatoren nog echt overtuigen om eraan mee te doen. Tegenwoordig vragen ze er zelf om. De impact heeft zich bewezen.’

Afval en treinen

‘Een ander onderwerp waar we actief mee bezig blijven,’ vervolgt Stepahnie, ‘is het voorkomen en verminderen van afval binnen de RAI. Dat is een breed thema, met een grote diversiteit aan uitdagingen. Van het terugdringen van disposables op de eventvloer tot aan het stimuleren van hergebruik of het stoppen met sommige materialen. We willen vooral samen met organisatoren kijken hoe wij op evenementen afval zoveel mogelijk kunnen voorkomen.’

In 2025 organiseert Hanna een treinreis om METSTRADE-bezoekers in november van Londen naar Amsterdam te vervoeren. Dit dient meerdere doelen, vertelt ze: ‘Natuurlijk willen we mensen stimuleren om niet het vliegtuig maar de trein te nemen, want dat scheelt enorm veel CO2-uitstoot. Maar het is ook effectief en erg leuk: in de trein kunnen mensen al beginnen met netwerken en het is een beleving die extra waarde toevoegt voor de gasten. Met de ervaring die we nu opdoen, gaan we meer van zulke treinreizen mogelijk maken.’

Steeds een stap verder

De verleiding kan op de loer liggen om te denken dat je ‘klaar’ bent zodra een onderwerp enthousiast ontvangen wordt. Niets is minder waar, aldus Hanna: ‘Het invoeren van een duurzame maatregel heeft veel aspecten. Kijk bijvoorbeeld naar het relatief simpele idee van de treinreizen. Daar komen veel zaken bij kijken die overal in de RAI-organisatie effect hebben. De timing, het promoten, het verkopen, het boeken van de trein, hoe werk je samen met de organisator, factureren achteraf, noem maar op. Al die dingen moeten kloppen. Pas wanneer je het ook echt gaat dóen, merk je wat er goed gaat en wat je nog moet bijstellen. Als je gaat opschalen, spelen er weer nieuwe vragen.’ Stephanie: ‘Na een tijd wijzigt de context ook. De wet verandert, er komen mensen op andere posities in een organisatie, de maatschappelijke discussie verschuift. We zijn continu bezig met de ontwikkeling van MVO. Het is een vorm van ondernemen, niet iets waar je een punt achter zet en dan klaar mee bent. We blijven altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om impact te maken.’

Business as usual

Het uiteindelijke doel is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een vanzelfsprekend onderdeel van de business wordt. Zaken zoals een plantbased restaurant, de totale reductie van food waste, de donation rooms of het benutten van de RAI-garage voor de elektrische autootjes van sociale organisatie Heen en Weer: ze zijn onderdeel van de normale gang van zaken geworden. Stephanie concludeert: ‘Het doel van RAI Amsterdam is om waardevolle evenementen te organiseren. Binnen die context kunnen we een grote maatschappelijke en duurzame impact maken en we voelen dat ook als onze verantwoordelijkheid. Dat doen we als RAI niet alleen, maar in samenwerking met organisatoren, exposanten, bezoekers en vele gedreven partners. Impact maak je samen. En eigenlijk draait dat steeds om één vraag: wat kunnen we vandaag beter doen dan gisteren?’

Ontvang onze nieuwsbrief - rechtstreeks in uw inbox!