logo
Op een beurs moet de toekomst staan
InnovationBlog

Op een beurs moet de toekomst staan

Claar van Ittersum

Innovatie staat in de top 3 van redenen om een beurs te bezoeken. Hoe maak je als beursorganisator de toekomst tastbaar? Dat vergt meer dan het simpelweg showcasen van nieuwe ontwikkelingen of producten. Hoe kan het beter? Welke spannende vormen en technieken kun je daarbij inzetten? Hoe verbind je partijen die hierin voorop lopen? En welke innovatiecontent maakt het verschil?

Innovaties staan nooit op zichzelf: ze hebben impact, ze beïnvloeden de consument, de markt en elkaar, ze veranderen de regels van het spel en zijn non-stop in beweging. Hoe maak je dat tastbaar? Sinds 2014 houd ik me bij de RAI bezig met manieren om innovatie met impact te presenteren. Door breder te kijken naar innovatie, kun je de relevantie en waarde van een beurs exponentieel verhogen voor alle doelgroepen. Maar hoe doe je dat?

Innovatie is meer dan het deelnemersveld
Alles begint bij het uitzetten van de juiste contouren. Weet je wat er speelt in jouw branche als het gaat om innovatie, trends en ontwikkelingen? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen? Wie zijn de gamechangers van jouw industrie? En hoe zorg je ervoor dat deze een centrale rol gaan spelen in jouw beursplatform? Hierbij moet je verder kijken dan je bestaande deelnemersveld en partijen aan je binden die een belangrijke voortrekkersrol spelen. Partijen die het medium beurs vaak nog niet als platform zien om aan deel te nemen. Om hier vorm aan te geven en partijen en partners hiervoor te enthousiasmeren hebben wij het InnovationLAB concept ontwikkeld. Dit concept heeft zich sinds 2014 steeds verder doorontwikkeld met als laatste variant een innovatiewereld van 2.400m2 gevuld met spannende concepten, een exclusief seminarprogramma, nieuwe producten en ontwikkelingen en innovatieve bouw en design: het Horecava Innovation & TrendLAB 2018.

Co-Creatie
Voor het bepalen van de contouren van het Innovation & TrendLAB zijn we vanaf het begin met externe partners en experts aan de slag gegaan om de belangrijkste trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Deze innovatiethema’s hebben we met tailormade ontwikkelde belevingsconcepten vormgegeven. Al in een heel vroeg stadium hebben wij partners uitgenodigd om samen te bepalen hoe we dit konden doen en welke rol zij hierin konden spelen. Dit heeft voor beide kanten zeer interessante insights opgeleverd: door met partners samen deze wereld vorm te geven en ze zelfs in partnermeetings met elkaar om tafel te zetten, ontstaat er één wereld waarin ook weer nieuwe samenwerkingsverbanden en co-creatie onderling ontstaan. In sommige gevallen ontstaat vanuit daar zelfs weer innovatie voor de branche. Een hele interessante nieuwe propositie en ontwikkeling voor (beurs) merken, overkoepelende en strategische partners en de markt.

Innovatie in vorm
Hoe je innovatie naar de bezoeker brengt, en dus zo’n InnovationLAB concept invult, verschilt per beurs. Bij de Horecava werkt een belevingswereld heel goed. Bij een meer technische beurs zoals Aquatech, ReMaTec of Interclean passen weer andere presentatievormen. In de loop der jaren hebben we vanuit het InnovationLAB verschillende concepten uitgewerkt en toegepast op de content en doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan een Robot Arena, challenges en pitches naar investeerders en bedrijven, hoogwaardige seminarprogramma’s voor beslissers uit de branche, een startup lane of een denktank. Alles is mogelijk en hier moet je als beursmerk in blijven innoveren en verrassen. Niet alleen in content maar ook in vorm. Het InnovationLAB concept is de ideale speeltuin om dit te doen: zo hebben we bij Horecava dit jaar naast virtual reality ook augmented reality en projection mapping ingezet om content te ontsluiten en de beleving te verhogen. En bij Aquatech en Greentech Summit produceerden we een dag lang een livestream TV programma dat werd uitgezonden vanuit een newsroom op de beursvloer. Middelen die we voor andere beurzen ook in kunnen zetten.

Van ‘4-daagse beurs’ naar year-round platform
Innovatie blijft het hele jaar actueel en interessant voor de doelgroep. Gebruik je platform om te blijven delen wat er met de innovaties gebeurt: technische ontwikkelingen, white papers, prototypen en innovaties die hun weg naar de markt vinden. Zo blijft je platform het hele jaar door relevant voor bezoekers, deelnemers en partners.

Durf en investeer
Om innovatie tailormade te integreren binnen een beurs moet je buiten de gebaande paden durven te treden. Ga met exposanten en andere partijen in gesprek over nieuwe vormen van samenwerking, praat met kennispartijen, durf te experimenteren en leer daar van. Het gaat niet vanzelf: het kost veel tijd en energie en het is een flinke investering, maar als je het goed doet, betaalt het zichzelf dubbel en dwars terug.

Beluister hier de podcast.

 

Ontvang onze nieuwsbrief - rechtstreeks in uw inbox!