Algemene Voorwaarden Media Solutions

Deze Algemene Voorwaarden Media Solutions (Voorwaarden Media Solutions) zijn van toepassing bij het afnemen van media solutions (Media Solutions) bij RAI Amsterdam B.V. (RAI) door een adverteerder (Adverteerder).

Artikel 1 - Definities
De in deze Voorwaarden Media Solutions gebruikte begrippen met een hoofdletter hebben de hierna volgende betekenis:

1.1 Adverteerder: iedere natuurlijke of rechtspersoon die rechtstreeks of via een mediabureau Media Solutions afneemt van RAI in verband met het (doen) plaatsen van een Advertentie en daartoe met RAI een Overeenkomst heeft gesloten;
1.2 Advertentie: de reclame-uiting of andere uiting van commerciële aard ten behoeve van Adverteerder. Hieronder worden ook verstaan nieuws-, persberichten en/of webinars;
1.3 Advertentiemateriaal: materiaal waarmee een Advertentie wordt/is samengesteld;
1.4 Advertentietarief: het actuele tarief voor de verschillende Media Solutions zoals weergegeven in de prijslijst van RAI;
1.5 Advertentiekosten: de kosten die Adverteerder aan RAI dient te voldoen voor het afnemen van Media Solutions. Indien Adverteerder tevens vierkante meters afneemt in het kader van een Evenement, maken de Advertentiekosten onderdeel uit van de Deelnemingskosten;
1.6 Advertentieruimte: de ruimte die voor Plaatsing van één of meerdere Advertenties dient te worden ingeruimd door RAI. Advertentieruimte kan worden uitgedrukt in aantallen pagina’s/paginadelen, aantallen kolommen, aantal millimeters, aantal pixels en bytes, aantal Plaatsingen, toegewezen locatie (in meters) en aantal impressies. Advertentieruimte kan worden uitgedrukt in ruimte op het Online Platform;
1.7 Deelnemingskosten: de Advertentiekosten, het Inschrijvingsgeld, Standhuur en (indien van toepassing) Standbouw;
1.8 Evenement: het door of in samenwerking met RAI te houden evenement, al dan niet in het Convention Centre van RAI gelegen aan Europaplein, Amsterdam en/of online via het Online Platform;
1.9 Media Solutions: de door RAI aan Adverteerder te leveren Advertentie-diensten en/of producten waarvoor Adverteerder rechtstreeks of via een Mediabureau een opdracht bij RAI heeft geplaatst. Onder Advertentie-diensten en/of producten wordt in ieder geval verstaan: de verveelvoudiging en/of openbaarmaking van een Advertentie of andere promotionele uiting in het door RAI uitgegeven Medium, dan wel een medium waarbij RAI gerechtigd is via dat medium de betreffende Media Solutions te leveren;
1.10 Mediabureau: een rechtspersoon die krachtens last of volmacht van Adverteerder met RAI een Overeenkomst sluit en als zodanig de toepasselijkheid van deze Voorwaarden Media Solutions mede voor zichzelf aanvaardt;
1.11 Medium/Media: een uitgave en de bijbehorende uitgeefproducten zoals print, online, in&outdoor, niewsbrief en video;
1.12 Offerte: een aanbod van RAI tot het sluiten van een Overeenkomst;
1.13 Online Platform: online Medium data bestaat uit het platform van RAI dat via de event website en onderliggende pagina's beschikbaar is;
1.14 Overeenkomst: de overeenkomst tussen Adverteerder en RAI, waarin de afspraken omtrent de levering van Media Solutions zijn vastgelegd;
1.15 Partijen: RAI en Adverteerder gezamenlijk;
1.16 Plaatsing: het plaatsen van Advertentiemateriaal op het Online Platform of ander Medium in overeenstemming met de Media Solutions en Advertentieruimte zoals overeengekomen tussen Partijen;
1.17 RAI: RAI Amsterdam B.V., kantoorhoudende te Amsterdam, Europaplein 24, 1078 GZ, geregistreerd in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 34192575;
1.18 Voorwaarden Media Solutions: de Algemene Voorwaarden Media Solutions van RAI, die van toepassing zijn op een Overeenkomst.

Begrippen in enkelvoud omvatten eveneens het meervoud en omgekeerd voor zover de tekst zulks vereist.

Artikel 2 - Totstandkoming overeenkomst

2.1 RAI stelt, na ontvangst van alle benodigde informatie door Adverteerder, een Offerte op met daarin de voorgestelde inhoud van de campagne, de verschillende media waarin de campagne dient te worden uitgevoerd, de tijdframes en de prijs.
2.2 Alle door RAI gedane Offertes zijn eenmalig, vrijblijvend en geldig gedurende een periode van dertig dagen, tenzij in de Offerte anders is bepaald. De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van de Offerte door Adverteerder.
2.3 Tenzij anders overeengekomen, gelden de in de Overeenkomst genoemde prijzen en overige voorwaarden niet voor herplaatsingen van de Advertentie, voor Plaatsingen van een nieuwe Advertentie of voor wijzigingen van de Overeenkomst.
2.4 Indien een Mediabureau of een andere derde direct of indirect namens Adverteerder optreedt, staat deze namens Adverteerder in voor nakoming van de Overeenkomst.
2.5 Een Overeenkomst wordt aangegaan voor de in de Media Solutions overeengekomen periode en wordt geacht te zijn beëindigd door voltooiing van alle wederzijdse verplichtingen of eindigt automatisch aan het einde van de overeengekomen periode. Als geen specifieke periode is overeengekomen in de Media Solutions, eindigt de Overeenkomst automatisch een maand na het Evenement.

Artikel 3 - Aanlevering advertentiemateriaal

3.1 Het (goedgekeurde definitieve) Advertentiemateriaal dient uiterlijk 8 weken voor Plaatsing, of op een door RAI opgegeven datum, in het bezit te zijn van RAI, tenzij anders is overeengekomen. Indien het Advertentiemateriaal niet tijdig in het bezit is van RAI, vervalt iedere aansprakelijkheid van RAI voor de correcte uitvoering van de overeengekomen Media Solutions.
3.2 Indien overeengekomen, kan Plaatsing van de Advertentie op het Online Platform door de Adverteerder worden gedaan. De Adverteerder zal de Advertentie plaatsen conform de door RAI aangegeven procedure. RAI is niet aansprakelijk voor enige schade, verlies, het niet beschikbaar en/of bruikbaar zijn van enige Advertentie op het Online Platform of voor technische gebreken van het Online Platform.
3.3 Adverteerder dient er zorg voor te dragen dat een Advertentie voldoet aan alle vereisten gesteld in toepasselijke wet- en regelgeving, zelfreguleringscodes waaronder de Nederlandse Reclame Code van de Stichting Reclame Code en de normen die daaraan in het maatschappelijke verkeer worden gesteld, waaronder in ieder geval:
  1. een Advertentie heeft betrekking op de onderneming, diensten en/of producten van Adverteerder;
  2. een Advertentie mag niet beledigend, aanstootgevend of misleidend zijn, in strijd met de goede zeden, in strijd met rechten van derden, onrechtmatig jegens een derde of in strijd zijn met datgene dat in het maatschappelijk verkeer als betamelijk wordt beschouwd;
  3. een Advertentie mag de reputatie van RAI of evenementen van RAI niet schaden;
  4. een Advertentie mag geen inbreuk maken op rechten van derden, waaronder auteursrechten en merkrechten;
  5. indien een Advertentie het verwerken van persoonsgegevens inhoudt door RAI, zal Adverteerder strikt alle relevante privacy wet- en regelgeving naleven
Adverteerder vrijwaart RAI voor alle aanspraken van derden, voortvloeiende uit inhoud en vorm van de door Adverteerder opgegeven Advertentie. RAI is te allen tijde gerechtigd om Advertenties te verwijderen van het Online Platform als de Advertentie niet voldoet aan de vereisten gesteld in artikel 3.2.
3.4 Adverteerder vrijwaart RAI voor alle aanspraken van derden, voortvloeiende uit inhoud en vorm van de door Adverteerder opgegeven Advertentie. RAI is te allen tijde gerechtigd om publicatie van de Advertentie op het Online Platform onmiddellijk te staken en/of om Advertenties te verwijderen van het Online Platform als de Advertentie niet voldoet aan de vereisten gesteld in dit artikel.
3.5 RAI zal het Advertentiemateriaal met zorg behandelen maar is niet aansprakelijk voor mogelijke beschadiging, verlies, of op andere wijze onbruikbaar worden of verloren gaan van het Advertentiemateriaal.
3.6 Adverteerder draagt er zorg voor dat aanlevering van het materiaal aan RAI of de aanlevering door Adverteerder direct op het Online Platform veilig geschied en dat het materiaal geen virussen of andere programma’s bevat die op enige wijze schade kunnen toebrengen aan de computersystemen, -programma’s of websites van RAI. Adverteerder draagt er zorg voor dat de wijze van aanlevering (in omvang of anderszins) de normale werking van de computersystemen, -programma’s of websites van RAI niet verstoort of onevenredig zwaar belast.
3.7 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, verleent RAI Adverteerder geen exclusiviteit, zoals ten aanzien van de in de Advertentie aangeboden producten en/of diensten. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen is RAI tevens vrij om naar eigen inzicht Advertenties van derden te accepteren en willekeurig te plaatsen.
3.8 Indien een Advertentie uit meerdere Plaatsingen bestaat en door Adverteerder voor de volgende Plaatsing geen nieuw Advertentiemateriaal is aangeleverd, accepteert Adverteerder dat RAI de eerdere Plaatsing opnieuw plaats in overeenstemming met de daarbij behorende voorwaarden.
3.9 RAI is te allen tijde gerechtigd de omvang, inhoud en lay-out van het door RAI uitgegeven Medium naar eigen inzichten te wijzigen, waarbij RAI zich ervoor zal inzetten dat het betreffende Medium ook na de wijzigingen kwalitatief gelijkwaardig blijft.
3.10 RAI behoudt het recht om:
  • een door haar uitgegeven Medium per direct te staken zonder de verplichting de Media Solutions uit te voeren;
  • de Overeenkomst op te zeggen, zonder dat zij gehouden is tot vergoeding van enige vorm van schade aan Adverteerder.
Adverteerder heeft echter wel recht op terugbetaling van Advertentiekosten ten aanzien van de op dat moment nog niet geplaatste Advertenties.
3.11 Alle door RAI vervaardigde promotiematerialen blijven eigendom van RAI, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
3.12 Met het aangaan van een Overeenkomst verwerven Partijen geen rechten op elkaars merken of logo's, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen. RAI behoudt zich het recht voor om de campagne in haar portfolio op te nemen voor marketingdoeleinden.
3.13 Na beëindiging van de Overeenkomst, is het Partijen niet langer toegestaan om rechten, welke ieder der Partijen aan de Overeenkomst kon ontlenen – speciaal met betrekking tot het gebruik van de merken en/of logo’s, de naam of de activiteiten van het bedrijf van de andere Partij – op enigerlei wijze uit te oefenen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. RAI heeft het recht om het Advertentiemateriaal op het Online Platform te publiceren tot een jaar na het einde van de Overeenkomst, tenzij Partijen anders zijn overeengekomen.

Artikel 4 - Annulering en wijzigingen

4.1 Nadat Adverteerder en RAI een Overeenkomst hebben gesloten, mag de Adverteerder de Media Solutions kosteloos annuleren tot RAI een factuur heeft verstuurd.
4.2 Nadat RAI de factuur aan de Adverteerder heeft verzonden, mag de Adverteerder de Media Solutions niet kosteloos meer annuleren en is zij verplicht om de Advertentiekosten te betalen. De Adverteerder heeft in geen geval recht op enige vorm van restitutie als de Advertentiekosten al betaald zijn op het moment van annulering door de Adverteerder.
4.3 Als het Evenement plaatsvindt op het Online Platform, heeft RAI het recht om de data en het programma van het Evenement te wijzigen tot twee maanden voor aanvang van het Evenement. De Deelnemer heeft in dat geval geen recht op annulering van zijn Deelneming of op vergoeding van kosten en/of verlies of schade.

Artikel 5 - Recht tot weigering, opschorting en ontbinding

5.1 RAI is te allen tijde gerechtigd om de levering van (digitale) Media Solutions te weigeren in geval van technische bezwaren, afkeuring van de inhoud, aard, strekking of vorm van de opgegeven Advertenties alsmede bij redenen van principiële aard in verband met het Medium waarin de Advertentie geplaatst zou worden dan wel andere redenen aan de zijde van RAI.
5.2 In geval Adverteerder niet, niet tijdig of niet behoorlijk voldoet aan de Overeenkomst of aan één of meer bepalingen in deze Voorwaarden Media Solutions, is RAI gerechtigd – onverminderd haar recht op schadevergoeding of nakoming, zulks naar haar keuze – de uitvoering van Media Solutions op te schorten zolang deze tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen voortduurt, dan wel de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder tot enige schadevergoeding te zijn gehouden.
5.3 Behoudens in geval van opzet of grove schuld, aanvaardt RAI geen enkele aansprakelijkheid ter zake van de schade van welke aard ook, die als gevolg van niet, niet-tijdige of onjuiste Plaatsing van Advertenties ontstaat.

Artikel 6 - Betalingsverplichtingen

6.1 Adverteerder is de Advertentiekosten over de afgenomen Media Solutions verschuldigd. Alle verschuldigde bedragen worden vermeerderd met BTW.
6.2 De Advertentiekosten zullen in één termijn (100%) worden gefactureerd na het sluiten van de Overeenkomst en zullen door Adverteerder worden betaald binnen 30 dagen.
6.3 Indien de Adverteerder van mening is dat hij een factuur niet (volledig) verschuldigd is, dient hij dit binnen tien dagen na factuurdatum schriftelijk of per e-mail en onderbouwd mee te delen aan RAI, bij gebreke waarvan zijn eventuele recht op vermindering van het factuurbedrag vervalt.
6.4 RAI is gerechtigd betalingen van een Adverteerder eerst in mindering te brengen op diens nog openstaande schulden jegens RAI.

Artikel 7 - Privacy

7.1 Als tussen RAI en Adverteerder Persoonsgegevens worden uitgewisseld in de uitvoering van de diensten onder de Deelname Overeenkomst, worden beide partijen aangemerkt als Verantwoordelijke als zij persoonsgegevens verwerken volgens de toepasselijke privacy wetgeving. Partijen zullen een afzonderlijke gegevensverwerkersovereenkomst sluiten als een partij met betrekking tot een bepaalde dienst handelt als een verwerker.
7.2 Partijen zullen de persoonsgegevens zorgvuldig en in overeenstemming met de geldende privacy regelgeving verwerken. Partijen zullen onder meer passende technische en organisatorische maatregelen nemen volgens artikel 32 AVG ter beveiliging van de persoonsgegevens.
7.3 De Adverteerder is verantwoordelijk voor het voldoen aan alle toepasselijke privacy regelgeving vanaf het moment dat zij persoonsgegevens van RAI ontvangt en tot en met het moment dat zij persoonsgegevens aan RAI heeft gezonden.
7.4 De Adverteerder zal alleen persoonsgegevens die zij heeft ontvangen van RAI onder de Overeenkomst, zoals via webinars, verwerken voor zover dat nodig is voor de uitvoering van de diensten. De Adverteerder mag de persoonsgegevens van bezoekers die zij van RAI heeft ontvangen via webinars slechts eenmaal gebruiken om contact met deze bezoeker op te nemen over de producten of diensten van de Adverteerder.
7.5 De Adverteerder zal in geen enkele omstandigheid en op geen enkele manier deze persoonsgegevens aan derden verstrekken, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de diensten die zijn overeengekomen in de Deelname Overeenkomst of indien Adverteerder daartoe wettelijk verplicht is.
7.6 De Adverteerder zal de betrokkene in overeenstemming met artikelen 13 en 14 van de AVG informeren over de verwerking van zijn persoonsgegevens, waaronder de afgifte daarvan aan RAI.
7.7 RAI informeert betrokkene over haar verwerkers-activiteiten in haar privacy verklaring die kan worden geraadpleegd op www.rai.nl/privacyverklaring.
7.8 Partijen zullen een verzoek of bezwaar van een betrokkene behandelen volgens de toepasselijke privacy wetgeving. Als de Adverteerder een verzoek van een betrokkene ontvangt, dat ook betrekking heeft op de verwerking van persoonsgegevens door RAI, zal Adverteerder zo snel mogelijk maar in ieder geval binnen 7 dagen overleggen met RAI over de afhandeling van dat verzoek.
7.9 De Adverteerder zal RAI onmiddellijk informern als de Adverteerder ontdekt of redelijkerwijs vermoedt dat een datalek heeft plaatsgevonden met betrekking tot persoonsgegevens of indien zij op enige wijze bekend is met enig verzoek of onderzoek door een autoriteit, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens of de Autoriteit Consument en Markt, of een andere reden die kan leiden tot een dergelijk onderzoek met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de Deelname Overeenkomst.

Artikel 8 - Toepasselijkheid Voorwaarden Media Solutions

8.1 De Voorwaarden Media Solutions zijn van toepassing op de Overeenkomst tussen RAI en Adverteerder.
8.2 Indien en voor zover enige bepaling van de Voorwaarden Media Solutions nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze Voorwaarden Media Solutions onverminderd van kracht blijven. RAI zal dan een nieuwe bepaling vaststellen ter vervanging van de nietige/vernietigde bepaling, waarbij zoveel mogelijk de strekking van de nietige/vernietigde bepaling in acht zal worden genomen.
8.3 Toepasselijkheid van enige voorwaarden van Adverteerder wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen, niettegenstaande enige eerdere of latere verwijzing naar of toepasselijk verklaring van enige voorwaarden van Adverteerder, bijvoorbeeld op facturen.
8.4 In alle gevallen waarin de Voorwaarden Media Solutions niet voorzien of onduidelijk worden geacht, beslist RAI.
8.5 Indien Adverteerder ook vierkante meters in het kader van een Evenement afneemt, zijn eveneens de Algemene Voorwaarden Deelname Evenement, eventuele Specifieke Evenement Voorwaarden, het Standbouwreglement en het Accommodatiereglement van toepassing.
Ingeval van strijdigheid prevaleren genoemde voorwaarden in de volgende volgorde:
  1. de Overeenkomst;
  2. de Specifieke Evenement Voorwaarden;
  3. de Algemene Voorwaarden Deelname Voorwaarden;
  4. het Standbouwreglement;
  5. het Accommodatiereglement;
  6. de Voorwaarden Media Solutions.

Artikel 9 - Geschillen

9.1 Op de Voorwaarden Media Solutions en alle rechtsbetrekkingen die tussen RAI en Adverteerder mochten ontstaan, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
9.2 In geval van geschillen, voortvloeiend uit de Overeenkomst of uit daaruit voortvloeiende rechtsbetrekkingen, zullen Partijen allereerst in overleg treden teneinde dit geschil langs minnelijke weg te beëindigen. Indien Partijen daar niet in slagen, zal een geschil als hiervoor bedoeld exclusief worden beslecht door de bevoegde rechter te Amsterdam, onverkort het recht van beroep en cassatie.

LP/30juni2020