Bij het bestellen van bekabeld internet wordt één kabel aan uw stand geleverd. Als u meerdere computers wilt aansluiten, kunt u gebruik maken van een hub/switch en UTP-patchkabels. U kunt deze artikelen bestellen bij de Exhibitor Services Desk ter plaatse of uw eigen apparatuur meenemen.
Veelgestelde vragen - IT Services
Is het mogelijk om publieke IP-adressen te bestellen?
Ja, het is mogelijk om publieke IP-adressen te bestellen. Publieke IP-adressen zijn beschikbaar in pakketten van 3, 11 en 27. Uw publieke IP-adres is een extern IP-adres dat voor iedereen op internet toegankelijk is. In deze situatie zijn er geen private IP-adressen en geen NAT. Uw VLAN krijgt u toegewezen en u ontvangt per e-mail een PDF met uw publieke IP-gegevens.
Is het mogelijk om Private IP + Static IP-adressen te hebben?
Alle standaardlijnen zijn geconfigureerd met Private IP-adressen. Uw standaardbereik bestaat uit 254 private IP-adressen; de eerste 15 staan vast (voor bijvoorbeeld een printer) en de overige zijn dynamisch. DHCP-pool: 16 – 253 (238 in totaal). Voor elk VLAN zijn 254 private-IP-adressen, die NAT naar 1 publiek IP-adres zullen zijn. Het publieke IP-adres is afhankelijk van het VLAN-nummer dat u krijgt toegewezen. Dit zal gebeuren op de laatste opbouwdag vóór 8:00 uur ‘s ochtends.
Is mijn internetverbinding gedeeld?
Al onze internetlijnen bestaan uit dedicated lijnen, geen gedeelde verbindingen. Dit garandeert een constante bandbreedtebeschikbaarheid en een constante latency, waardoor deze bekabelde verbindingen geschikt zijn voor tijdkritische en hoge bandbreedtetoepassingen. Aanvullend; al onze verbindingen zijn synchroon (ze hebben dezelfde up- en downloadsnelheid). Bij een 10Mb/s internetverbinding is de bandbreedte van zowel up- als download gelijk (10Mb/s).
Wat is de latency op mijn verbinding?
Als latency van cruciaal belang is, geef ons dan de gewenste bestemming door, zodat onze technici dit voor u kunnen testen. Als u een URL voor ons heeft, kunnen we een test uitvoeren en contact met u opnemen met de resultaten. Vergeet niet uw contactgegevens (hal-/standnummer, standnaam, naam beller en telefoonnummer beller) door te geven.
Waar vind ik mijn internetverbinding?
Als u bekabeld internet heeft besteld, vindt u een ORANJE internetkabel bij uw stand. Aan de kabel is een oranje label bevestigd met daarop uw standnummer, naam en bestelde bandbreedte. Daarnaast staat technische informatie voor onze technici op het label.
Ik kan mijn kabel niet vinden. Wat nu?
Als u bekabeld internet hebt besteld, vindt u een ORANJE kabel bij uw stand. Controleer uw opslagruimte of keuken. Als u de kabel niet kunt vinden, controleer dan uw opslagruimte of de keuken. Bij een reeds gesloten verhoogde vloer neemt u contact op met uw standbouwer, omdat de kabel mogelijk onder de vloer ligt. Mocht de kabel toch ontbreken, neem dan contact op met onze IT Helpdesk via 020 549 19 68.
Wanneer kan ik mijn bekabelde internetverbinding gebruiken?
Op de laatste opbouwdag vanaf 08.00 uur zijn alle internetverbindingen actief. Het is niet mogelijk om de kabels voor deze datum of tijd te activeren. Het kan echter zijn dat uw kabels vóór deze datum en tijd functioneel zijn vanwege testen en configuratie, maar we kunnen geen volledig werkende verbinding garanderen tot 8 uur ’s ochtends op de laatste opbouwdag.
Mijn internetkabel is niet lang genoeg en nu?
De oranje internetkabel bij uw stand is ongeveer 10 meter lang. Als dit niet lang genoeg is, ga dan naar de Exhibitor Services Desk, waar u een connector en een UTP-kabel kunt kopen om uw verbinding te verlengen.
Ik vermoed dat mijn internetkabel kapot is. Wat doe ik nu?
Tijdens de opbouwperiode kan het zijn dat er een heftruck over uw kabel is gereden. Een knik in de kabel is over het algemeen geen probleem, maar in het onwaarschijnlijke geval van een kabelbreuk/kale binnendraden sturen wij een monteur naar uw stand.
Ik vermoed dat mijn internetverbinding te traag is terwijl de lijnen volledig functioneel lijken te zijn. Wat kan dit verhelpen?
U hebt een dedicated internetverbinding, geen gedeelde verbinding. Dit betekent dat u de enige gebruiker van deze verbinding bent. Bandbreedteproblemen worden waarschijnlijk veroorzaakt door uw eigen netwerkapparatuur, zoals wifi-routers, switches, hubs, andere servers/computers etc.. Sluit de oranje netwerkkabel direct aan op een laptop en ga naar www.speedtest.org om de up- en downloadsnelheid te testen.
Ik vermoed dat mijn internetverbinding te traag is omdat ik de volledige bandbreedte gebruik. Wat ka ik nu doen?
U hebt een dedicated internetverbinding, geen gedeelde verbinding, wat betekent dat u de enige gebruiker op deze lijn bent. Bandbreedteproblemen worden vaak veroorzaakt door uw eigen netwerkapparatuur, zoals wifi-routers, switches, hubs, andere servers/computers, etc.. Een trage internetverbinding kan ook veroorzaakt worden doordat de volledige bandbreedte wordt gebruikt. Upgraden van uw bandbreedte is meestal mogelijk, ga naar de Exhibitor Services Desk voor meer informatie.
Zijn de internetverbindingen actief bij aankomst op de locatie?
Op de laatste opbouwdag vanaf 08.00 uur ’s ochtends zijn alle internetverbindingen actief. Het is niet mogelijk om de verbinding voor deze datum of tijd te activeren. Uw verbindingen kunnen echter vóór deze datum en tijd functioneel zijn vanwege testen en configuratie, maar we kunnen geen volledig werkende verbinding garanderen tot de laatste opbouwdag.
Wanneer ontvang ik informatie over de publieke IP-adressen die ik heb besteld?
Uw VLAN wordt ongeveer een week voorafgaand aan het evenement aan u toegewezen. Zodra deze toewijzing heeft plaatsgevonden, ontvangt u van onze IT-afdeling een e-mail met daarin een pdf met uw publieke IP-range/informatie.
Biedt RAI Amsterdam glasvezelverbindingen aan?
Ja, glasvezelverbindingen kunnen worden aangeboden. Glasvezelverbindingen zijn altijd maatwerk. Neem contact op met uw RAI Amsterdam contactpersoon om wensen en mogelijkheden te bespreken.
Ik heb een directe verbinding naar een specifiek datacenter nodig. Kan RAI Amsterdam dit regelen?
Ja, dit kan. Een directe verbinding met een datacenter is altijd een oplossing op maat. Neem dan contact op met uw RAI Amsterdam contactpersoon om wensen en mogelijkheden te bespreken.
Mijn activiteiten vereisen een lage latency op mijn internetverbinding. Wat kan ik verwachten?
RAI kan een low latency verbinding leveren. Een low latency verbinding is altijd een oplossing op maat. Neem dan contact op met uw RAI Amsterdam contactpersoon om wensen en mogelijkheden te bespreken.
Wat is de deadline voor het plaatsen van een bestelling voor een bekabelde internetverbinding?
Deadlines worden gecommuniceerd in de webshop van Exhibitor Services. Meestal is dit 4 weken voor de eerste opbouwdag.
Ik heb maar één publiek IP-adres nodig. Waarom krijg ik er drie?
Daar is een technische reden voor. Het komt erop neer dat dit het kleinste aantal IP-adressen is dat gereserveerd kan worden. U kunt ervoor kiezen om er slechts één of allemaal te gebruiken.
Hebben de internetverbindingen verschillende up- en downloadsnelheden?
Al onze bekabelde internetverbindingen zijn dedicated lijnen met dezelfde up- en downloadsnelheid. Alle lijnen zijn volledig synchroon.
Waarom zijn internetverbindingen bij de RAI zoveel duurder dan thuis?
Dit heeft meerdere redenen, maar het komt allemaal neer op de complexe techniek die nodig is om internetconnectiviteit te bieden die de door u bestelde bandbreedte biedt en een gegarandeerde uptime heeft. Ook moet elke internetverbinding voor het evenement worden opgebouwd, geconfigureerd en afgebroken. Elke keer weer, want elk evenement heeft zijn eigen eisen. Thuis is de internetverbinding waarschijnlijk niet zo kritisch als op uw stand.
Ik heb een internetverbinding nodig, wat ik moet bestellen?
Raadpleeg uw interne IT-contactpersoon of uw applicatieontwikkelaar om de IT-vereisten te kennen. Met deze gegevens kan RAI Amsterdam zorgen voor een passende internetverbinding.
Ik wil 5 computers aansluiten op een internetverbinding. Wat heb ik nodig?
Ten eerste heeft u hiervoor een internetverbinding met voldoende bandbreedte nodig. U kan er dan voor kiezen om de internetverbinding te splitsen met een switch en UTP-kabels. Het gebruik van een unmanaged switch is de goedkoopste oplossing. Het is ook mogelijk om door RAI Amsterdam een gedeeld internetnetwerk voor u te laten maken. Dit wordt volledig ondersteund door ons RAI IT-team.
Mijn activiteiten zijn afhankelijk van internettoegang. Wat adviseren jullie mij om het risico zoveel mogelijk te beperken?
Als internettoegang van cruciaal belang is voor uw activiteiten, raden we aan om een bekabelde internetverbinding te gebruiken. Op een bekabelde internetverbinding is bandbreedte gegarandeerd. Bekabelde internetverbindingen zijn te koop via de Exposantenwebshop of via Exhibitor Services.
Wat zijn de specificaties van de internetverbinding die ik heb besteld?
Lees de factsheet Bekabelde internetverbindingen om meer te weten te komen over de specifieke kenmerken van uw internetverbinding. De factsheet is te vinden via deze link.
Waarom biedt RAI Amsterdam niet altijd wifi aan tijdens evenementen?
Op sommige specifieke evenementen zetten veel exposanten hun eigen wifi-netwerk op met hun eigen wifi-apparatuur. Hierdoor is het frequentiespectrum voor wifi vol. In een vol frequentiespectrum zijn verbindingen niet meer mogelijk. Gebruikers ervaren dan dat het moeilijk is om verbinding te maken met hun wifi-netwerk, verbindingen zullen traag zijn en vaak worden onderbroken en de dekking is slecht. Om deze redenen biedt RAI Amsterdam niet altijd wifi aan tijdens evenementen.
Wanneer is het wifi-netwerk beschikbaar?
Wifi is op de eerste opbouwdag vanaf 08.00 uur ’s ochtends beschikbaar. Echter, vanwege configuratie en setup tijdens de opbouw wordt de wifi pas vanaf de laatste opbouwdag vanaf 08.00 uur ’s ochtends volledig ondersteund.
Wat zijn de vereisten voor het wifi SSID (netwerknaam)?
De SSID kan 8 tot 16 tekens lang zijn, bij voorkeur in HOOFDLETTERS.
Wat zijn de vereisten voor het wifi-wachtwoord?
Het wachtwoord moet minimaal 8 en maximaal 16 tekens bevatten, bij voorkeur alleen kleine letters. Het moet voor gebruikers eenvoudig zijn om het wachtwoord vanaf elk apparaat in te voeren.
Ik heb een speciaal wifi-netwerk nodig voor mijn stand. Kan RAI Amsterdam dit regelen?
RAI Amsterdam biedt de dienst ‘Wifi op de Stand’. Dit is te bestellen via onze afdeling Exhibitor Services. Houd er rekening mee dat er beperkte beschikbaarheid is voor deze service. Het kan om technische redenen niet beschikbaar zijn voor uw evenement.
Kan ik een printer gebruiken op wifi?
Standaard is dit niet mogelijk. Peer-to-peer-verbindingen zijn om veiligheidsredenen geblokkeerd. Als u er echter voor kiest om een eigen wifi-netwerk in te stellen, staat het vrij om peer-to-peer-verkeer op het wifi in te schakelen, zolang de voorwaarden voor het opzetten van een eigen wifi-netwerk gevolgd wordt.
Ik wil graag een Apple TV gebruiken voor demo-doeleinden. Is dit toegestaan en mogelijk?
Standaard is dit niet mogelijk. Peer-to-peer-verbindingen zijn om veiligheidsredenen geblokkeerd. Als u er echter voor kiest om een eigen wifi-netwerk in te stellen, staat het vrij om peer-to-peer-verkeer op het wifi in te schakelen, zolang de voorwaarden voor het opzetten van een eigen wifi-netwerk gevolgd worden.
Ik heb RAI Premium wifi-toegang gekocht, maar ik heb geen factuur ontvangen. Hoe kan ik er een krijgen?
Bij online aankoop van RAI Premium wifi ontvangt u een geautomatiseerde bevestigingsmail die tevens uw factuur is. We kunnen deze niet opnieuw verzenden.
Ik zie meerdere wifi-netwerken, niet alleen de mijne. Hoe is dat mogelijk?
Wifi-netwerken worden niet beperkt binnen muren of in een specifiek gebied. Het is dus mogelijk om andere wifi-netwerken te zien, ook als deze niet in het evenementengebied worden uitgezonden. We zullen er alles aan doen om het aantal zichtbare wifi-netwerken zo veel mogelijk te beperken.
Moet ik een wifi-wachtwoord gebruiken?
Niet noodzakelijk. U kunt een portaalpagina gebruiken die aan gebruikers wordt getoond zodra ze zijn verbonden met uw evenementen wifi-netwerk. Een wachtwoord is niet vereist als u een portal gebruikt.
Is het mogelijk om een overzicht te krijgen met zowel het aantal gebruikers als de gebruikte bandbreedte van ons wifi-netwerk?
Na het evenement kunnen we deze informatie gratis verstrekken.
Ik heb een gegarandeerde bandbreedte nodig op mijn wifi-verbinding. Kan RAI Amsterdam dit garanderen?
Door de vele potentiële storingsbronnen kan RAI Amsterdam geen minimaal te behalen bandbreedte op wifi garanderen.
Ik heb een sponsor voor de wifi. Wat zijn de mogelijkheden?
U zou kunnen denken aan een sponsorportal op de wifi. Deze portal kan worden aangepast met branding en wordt aan gebruikers getoond zodra ze zijn verbonden met wifi. Daarnaast kunt u de SSID (netwerknaam) gebruiken om de sponsornaam door te geven. Raadpleeg uw contactpersoon bij RAI Amsterdam om de volledige mogelijkheden te verkennen.
Ik zie twee wifi-netwerken waarvan er één ‘2.4’ als extensie heeft. Welke moet ik kiezen?
Het wifi-netwerk met de extensie ‘2.4’ wordt uitgezonden op 2.4 GHz en is bedoeld voor oudere/eenvoudigere apparaten die geen verbinding kunnen maken met het reguliere (5GHz) netwerk. Als uw apparaat beide netwerken detecteert, kunt u het beste verbinding maken met het netwerk zonder extensie.
Biedt de RAI ondersteuning op mijn apparaten of hulp bij mijn installatie?
We bieden geen enkele vorm van ondersteuning op uw eigen apparatuur of hulp bij uw eigen installatie. Neem voor technische ondersteuning contact op met uw eigen IT-afdeling. RAI ondersteunt alleen producten of diensten die door RAI Amsterdam geleverd zijn.
Met wie kan ik contact opnemen als ik problemen heb met mijn bekabelde internetverbinding?
Indien u vermoedt dat uw internetverbinding niet werkt, neem dan contact op met onze IT Helpdesk via 020 549 19 68.
Mijn mobiele telefoon/tablet/computer werkt niet meer. Wie kan ik bellen?
RAI Amsterdam biedt geen ondersteuning op apparatuur die niet door de RAI geleverd is. Neem voor ondersteuning contact op met uw eigen IT-afdeling of leverancier.
Ik ben mijn netwerkadapter vergeten mee te nemen. Kan RAI Amsterdam mij er een bezorgen?
Helaas niet. Wij raden u aan contact op te nemen met het Canon Business Center, gelegen in de gang onder ingang D. Wellicht kunnen zij u verder helpen.
Mijn internetverbinding werkt niet. Wat kan er mis zijn?
Spanning tree-protocollen, trunking en VLAN ID-uitwisselingen worden niet ondersteund op switchniveau. Als er verkeerde protocollen worden gebruikt, wordt de poort op de switch geblokkeerd. Het resultaat is dat uw verbinding niet meer werkt. Wijzig instellingen op uw apparatuur om te voorkomen dat de poort wordt geblokkeerd.
Kan ik mijn eigen wifi-netwerk instellen en maken?
Het aanleggen van een eigen wifi-netwerk is toegestaan mits onze voorwaarden worden nageleefd. Wanneer een bekabelde internetverbinding wordt gebruikt om een wifi-router toegang te geven tot internet, kan de bekabelde internetverbinding traag lijken omdat de router niet presteert vanwege interferentie. RAI Amsterdam ondersteunt de bekabelde verbinding, maar op geen enkele manier de wifi-gerelateerde apparatuur.
Zijn er extra instellingen nodig bij het aansluiten van de internetverbinding op mijn eigen router?
Dat hangt af van uw apparatuur. Als u er zeker van wilt zijn dat uw apparatuur functioneert binnen het RAI IT-netwerk, neem dan contact op met uw interne IT-contactpersoon of apparatuur leverancier. Lees voor meer informatie over de specificaties van onze internetverbindingen de Factsheet Bekabelde internetverbindingen.
Als mijn router is ingesteld op DHCP, moet ik dan handmatig de IP-adressen invoeren? Of gebeurt dit automatisch?
Indien uw router in DHCP-modus is ingesteld, worden publieke IP-adressen niet automatisch toegewezen. U moet de IP-adressen handmatig toewijzen. Let op: de leasetijd op publieke IP-adressen is 45 minuten. Vergeet niet om te ‘releasen’ wanneer u een apparaat loskoppelt. In het geval dat alle IP-adressen in gebruik zijn, krijgt een nieuw apparaat geen nieuw IP-adres toegewezen, waardoor het lijkt alsof de internetverbinding niet werkt.
Ik stel mijn eigen wifi in volgens de RAI-voorwaarden voor het installeren van eigen wifi. Andere wifi-netwerken veroorzaken echter storing. Wat kan ik doen?
In de Voorwaarden voor het opzetten van een eigen wifi-netwerk staat dat u gebruik kunt maken van meerdere specifieke wifi-kanalen. We raden u aan om te controleren of andere kanalen minder storing veroorzaken. Als internettoegang van cruciaal belang is voor uw activiteiten, raden we altijd aan om een bekabelde internetverbinding te gebruiken. Op een bekabelde internetverbinding is bandbreedte gegarandeerd en is interferentie geen probleem.