Nieuwe investeringen in innovatief RAI-complex
‘RAI Amsterdam is een internationaal thuis voor inspirerende evenementen en innovatie. Dit huis onderhouden we goed en maken we op een slimme en duurzame manier toekomstbestendig. Want die 300.000 m2 binnen- en buitenruimte is de ruggengraat van onze organisatie.’
Directeur Real Estate Fred Betist vertelt over de balans tussen onderhoud en ontwikkeling, de nauwe samenwerking met partners en de nieuwste projecten op het gebied van duurzame, slimme en flexibele ruimtes.
Sinds februari 2024 is Fred Betist, met zijn team, verantwoordelijk voor alle gebouwen van RAI Amsterdam. De in totaal 116.600 m2 bebouwing bestaat uit 12 evenementenhallen, 3 congreslocaties, 2 auditoria, een ballroom met 2.000 zitplaatsen, 70 congres- en vergaderzalen, 9 restaurants en 2 kantoren.
Fred Betist: ‘Binnen RAI Amsterdam is de business unit Real Estate de ‘eigenaar’ van alles wat vastzit. We zorgen voor het onderhoud, maar ook voor de ontwikkeling van de binnen- en buitenruimtes. We maken ze toekomstbestendig, duurzaam en multifunctioneel. Daarom investeren we in nieuwe technieken zoals slimme sensoren en werken we aan grote projecten op het gebied van energie-efficiëntie, het verlagen van CO2-uitstoot en het vergroten van gebruikscomfort en flexibiliteit. Het belangrijkste uitgangspunt daarbij is altijd een optimale beleving voor organisatoren en bezoekers.’
Beheer en onderhoud: bepalend voor beleving
Real Estate zorgt er continu voor dat alle ruimtes in topconditie zijn, dat techniek goed functioneert en dat de gebouwen voldoen aan alle veiligheidseisen. ‘In een goed onderhouden ruimte leidt niets af van de inhoud van het evenement, zo’n ruimte versterkt de beleving juist. Een mooie entree, goede verlichting, aangename klimaatbeheersing en moderne toiletten zijn daar voorbeelden van. Veiligheid is misschien wel het minst zichtbaar maar het meest belangrijk. Het afgelopen jaar hebben we fors geïnvesteerd in nieuwe brandveiligheidsmaatregelen. Door dat in een keer goed, efficiënt en duurzaam te doen, kunnen we er nu weer voor langere tijd tegenaan.’
Projectplanning in een overvol evenementenprogramma
Evenementen bij RAI Amsterdam gaan het hele jaar door. Groot onderhoud en moderniseringsprojecten worden daarom vooral gepland in de maanden juli en augustus, als de evenementbezetting laag is. ‘Deze zomer voeren we zeven forse projecten uit,’ vertelt Fred, ‘waaronder groot schilderwerk, de renovatie van toiletten en garderobes, de vervanging van het dak van Hal 5 en de vloer in Hal 1. Dat vraagt om een hele strakke planning, want in september gaan er weer grote evenementen van start en dan moet alles echt klaar zijn.’
De planning van al dat onderhoud is gebaseerd op een zorgvuldige data-analyse. Fred: ‘We plannen het onderhoud op basis van de huidige condities, de prioriteiten en een redelijke verdeling van budgetten. Het resultaat is een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor de komende vijf tot tien jaar. Zo weten we zeker dat alles op tijd aan bod komt.’
Smart grid in de gebouwen
Het handelsmerk van RAI Amsterdam is het verbinden van mensen, ideeën en industrieën. We zijn een katalysator voor kennisuitwisseling, technologische ontwikkeling en economische groei. Daar staan we bekend om. Minder bekend is dat we zelf ook veel investeren in innovatie. Fred: ‘Een voorbeeld daarvan is dat we slimme beheersystemen ontwikkelen voor alle gebouwen; de smart grid. We hebben een control room waarin we onder andere het klimaat in de hallen regelen. De techniek daarvoor wordt steeds slimmer en met AI kunnen we de komende jaren grote stappen zetten. Denk aan het automatisch en continu inregelen van exact de juiste temperatuurcondities, en het voorkomen van storingen. Dat is prettig voor de bezoekers en geeft ons veel mogelijkheden om te verduurzamen. Door het plaatsen van een aantal slimme meet- en regelunits in 2024, kunnen we in 2025 tot wel een miljoen euro aan energie besparen. En dat is nog maar het begin.’
Gebiedsontwikkeling
Alle Real Estate projecten hangen nauw samen met de gebiedsontwikkeling van het RAI-terrein en met nieuwe plannen op het gebied van energievoorzieningen en traffic & logistiek. Fred: ‘We ontwikkelen nu bijvoorbeeld als RAI Amsterdam een Masterplan Parkeren. Daarvoor gaan we onder andere smart systemen inzetten waarmee we de bezettingsgraad van de parkeerruimtes gedetailleerd monitoren en analyseren. Die gegevens stellen ons in staat om de parkeerruimte beter te benutten, ook wanneer er geen evenementen plaatsvinden. We hebben nu al een succesvolle P+R, maar we zien nog veel meer mogelijkheden. Tegelijkertijd werken we aan een aantal praktische zaken: auto’s zijn tegenwoordig groter en daar passen we de parkeerplekken op aan.’
Samenwerken met partners
De gehele Real Estate-opgave doet RAI niet alleen. ‘Ik zoek altijd naar deskundige medewerkers en partners waarmee we innovatieve projecten kunnen realiseren,’ vertelt Fred. ‘Ik word elke dag blij van wat we hier doen, omdat het een interessante mix is van goed plannen, de juiste slimme technieken kiezen, overzicht houden en snel werken. Want de evenementen wachten niet! Voor nieuwe technieken ga ik graag direct in gesprek met fabrikanten, omdat die precies kunnen uitleggen wat de mogelijkheden zijn. Ik vraag aan partners tegenwoordig ook om kennissessies te geven: vertel ons maar eens alles over dakdekken, of schildertechniek. We hebben veel kennis in huis, en die breiden we graag uit. Dat verbetert de kwaliteit van ons werk.’
Elke dag resultaat
Deze zomer staan er dus veel onderhoudswerkzaamheden op stapel en ook in de slimme installaties wordt geïnvesteerd. ‘Als we alles goed doen gaat de gemiddelde bezoeker dat niet opvallen,’ zegt Fred. ‘Maar wat er wel gebeurt: alles is zoals het moet zijn, bezoekers voelen zich comfortabel en welkom, de ruimtes ziet er van binnen en buiten tiptop uit, het klimaat is aangenaam en alle systemen werken optimaal. Het gebouw is een facilitator, daarbinnen gebeurt het. Dat is onze opgave: bezoekers komen voor de inhoud en de contacten, wij zorgen voor een omgeving waarin dat perfect kan. Dat werken we elke dag hard aan, met onze collega’s en deskundige partners. Ik vind dit het mooiste werk dat er is.’