RAI wint internationale award met Huishoudbeurs App
RAI Amsterdam heeft op 14 juni 2019 de ‘Best Use of Technology’ Award gewonnen, tijdens de 25e AEO (Association of Exhibition Organisers) Excellence Awards in Londen. De Excellence Awards worden jaarlijks uitgereikt aan organisaties die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de beursindustrie.
RAI Amsterdam ging de competitie aan met zes andere genomineerden in de categorie ‘Best Use of Technology’, waaronder Reed Exhibitions en Olympia London.
Krassen, winnen en contact maken
De Huishoudbeurs is sinds 1955 het grootste vriendinnenfeest van Nederland. De app is ontwikkeld om bezoekers en geïnteresseerden ook buiten de beurs informatie en entertainment te bieden, waarmee ze het typische Huishoudbeursgevoel kunnen ervaren.
Een van de bijzondere onderdelen van de app is de 'kras- en win'-functie. Bezoekers konden hiermee in de maand voorafgaand aan de beurs prijzen winnen, die ze vervolgens op de beurs mochten ophalen. Het succes daarvan overtrof alle verwachtingen. De app werd 64.000 keer gedownload, er werd bijna 140.000 keer gekrast en op de beurs haalden de bezoekers zo’n 44.000 prijzen op. De app leidde hen tijdens de beurs naar de juist stands. Ook tijdens de beurs werden nog krasacties ingezet om voor bepaalde delen van de beurs snel extra aandacht te genereren.
Verbinding
Het is een win-win-situatie. Bezoekers zijn blij met de cadeautjes en voelen zich al lang van tevoren extra betrokken bij het evenement. De kras-en-win-actie kan zelfs motiveren om de beurs te gaan bezoeken. Exposanten hebben de mogelijkheid om gemakkelijk extra exposure te krijgen en op een leuke manier in contact te komen met bezoekers. De Huishoudbeurs genereert een boel extra 'buzz' en versterkt met deze actie het feestelijke Huishoudbeursgevoel. De volgende stap is het Year Around concept, waarbij je het hele jaar door kunt krassen.
De jury van de Association of Exhibition Organisers (AEO) motiveerde haar keuze als volgt: 'Dit is een geweldig interactief initiatief en een krachtige conversietool om aandacht te genereren bij bezoekers. De app is een out-of-the-box oplossing die technologie gebruikt op een manier die feestelijk, betrokken en innovatief is.'
Foto vlnr: Eline Deijs, Director Marketing & Digital; Hendrik- Jan Griffioen, Business Incubator; Nicole Babay, Domeinmanager Vrouw; Frank Hulsen, Projectmanager IT en Maurits van der Sluis, COO. Allen werkzaam bij RAI Amsterdam.