Wat we doen, willen wij op een maatschappelijk verantwoorde manier doen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat bij ons dan ook over het vergroten van onze maatschappelijke toegevoegde waarde en het voorkomen of verminderen van maatschappelijke schade, in de manier van ondernemen en de keuzes die wij als organisatie hierin maken.

In 2019 startte RAI Amsterdam met het experiment Donation Room. Dit donatieprogramma is bij uitstek een voorbeeld van hoe wij bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met de Donation Room koppelen we de behoefte vanuit maatschappelijke organisaties in de regio Amsterdam aan het aanbod van overgebleven producten en materialen na evenementen bij RAI Amsterdam. Deze behoefte is veranderlijk en ieder evenement is anders, we moeten daarom blijven experimenteren. We kijken naar wat mogelijk en zinvol is en zoeken we naar de juiste link tussen vraag en aanbod. Tegelijkertijd kijken we met alle betrokken partijen naar hoe een overvloed aan producten en materialen op evenementen in de RAI, waar mogelijk, beperkt of voorkomen kan worden. Met name stromen die niet aansluiten op een maatschappelijke behoefte, willen wij gaan voorkomen waar mogelijk.
De afgelopen Donation Room edities hebben ons inzichten gegeven over waar bepaalde afval stromen ontstaan en waar wij mogelijk voor de maatschappij waardeloze afvalstromen kunnen voorkomen. We onderzoeken hoe dit anders kan. Ook voor onze evenemententeams biedt dit een betere kijk op hoe in de voorbereiding zaken anders georganiseerd kunnen worden. Ook hebben wij het proces van de Donation Room kunnen optimaliseren om producten en materialen gemakkelijk en snel te verzamelen door gebruik te maken van ‘Donation Room’-stickers en –winkelwagens.