Kick-off: 7 tips om het nieuwe evenementenseizoen succesvol te starten

Hoe maak je van je evenement het grootst mogelijke succes? Van innovatie tot duurzaamheid en van techniek tot strategie; de experts van RAI Amsterdam delen hun beste tips en adviezen direct vanuit de praktijk. Dit zijn de best gelezen verhalen van het afgelopen seizoen – om het nieuwe evenementenjaar succesvol af te trappen. 

Innovatie ruimte geven
Innovatie is in veel gevallen reden nummer 1 om een evenement te bezoeken, vertelt COO Maurits van der Sluis. Hij geeft zijn visie op het belang van innovaties en constateert dat je als organisator de vernieuwing zelfs kunt aanjagen, waardoor je je relevantie verhoogt. Claar van Ittersum legt aan de hand van het InnovationLAB uit hoe je innovatie concreet een plek op je beurs kunt geven, rekening houdend met de aard van het publiek en het evenement. 

Van dance event tot Hollywood scenario’s
Evenementen ontwikkelen zich voortdurend. Kijk maar naar dance events. DJ’s zijn merken geworden en festivals bieden een totaalbeleving. Wat komt daarbij kijken en hoe kan dit andere evenementen inspireren? Dat vertelt Ellen Dekker, aan de hand van DJ Martin Garrix’ show in de RAI tijdens het Amsterdam Dance Event. Zakelijke evenementen leren nu al veel van de entertainmentbranche. Zo werkte de beurs Safety Security Amsterdam met een speelfilm als leidraad om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken. Nynke Lipsius onthult hoe. 

Techniek als basis en als toegevoegde waarde
Door van te voren na te denken over technische mogelijkheden, zorg je dat netwerken snel en foutloos werken, komen presentaties moeiteloos op het scherm en verloopt de bezoekersregistratie soepel. Wifi lijkt vanzelfsprekend, maar behoeft ook de nodige aandacht. Je kunt techniek ook pro-actief inzetten om de effectiviteit van het evenement te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van bepaalde onderdelen, waarmee je je bereik vergroot en langer laat voortduren. De tips van Pim Schoonderwoerd en Paul Hassink laten zien hoe je met techniek waarde toevoegt aan je evenement.   

Duurzaam: de nieuwe norm
Natuurlijk, duurzaamheid heeft veel te maken met het voorkomen van negatieve effecten. Wat kun je bijvoorbeeld doen om de afvalscheiding op een evenement goed te regelen? Dat vertelt Josieke Moens. Je kunt door evenementen ook actief een positieve invloed hebben op mens, maatschappij en milieu. Hoe? Dat vertelt Stephanie Mathas. 

Praktische zaken goed geregeld

Verlopen alle praktische zaken goed? Dan hoor je daar niets over. Gaat er iets fout? Dan heeft dat meteen zijn weerslag op de hele beleving van het evenement. Laat dus niets aan het toeval over. De belangrijkste tip van onze experts: overleg vanaf het begin met de venue. Voor de veiligheid van uw evenement heeft Rik Hoogendoorn een heldere aanpak in zeven stappen. Heeft  u de privacy goed gewaarborgd? Daarover geeft Pauline Bottema actuele tips. Rondom een beurs is natuurlijk veel verkeer, zowel van bezoekers als bij de op- en afbouw. Hoe leid je die logistiek in goede banen? Dat is de expertise van Wim Braakman. Lekker eten en drinken zijn misschien nog wel de belangrijkste randvoorwaarden voor een geslaagd evenement. Onze chef Rientz Mulder vertelt wat de trends zijn op cateringgebied.

Zorg goed voor exposanten
Remco Pot weet dat exposanten graag op een beurs staan, maar vaak niet zo’n zin hebben in het inrichten van hun stand. Gelukkig kunnen venue en organisator samen veel doen om het de exposanten zo gemakkelijk mogelijk maken, met heldere keuzemogelijkheden en een gemakkelijk bestelsysteem. We gaan graag nog een stapje verder dan deze praktische ondersteuning. Daarom geeft Norman Lenden tips aan exposanten om het rendement van hun deelname te vergroten met een doordachte aanpak van marketing en sales voor, tijdens en na het evenement. 

Hoe creëer je waarde?
Elke organisator wil vooral waarde creëren voor exposanten en bezoekers. Dat doe je met het faciliteren van business, netwerk, kennis en fun. Deze waardefactoren zijn lastiger te meten van vierkante meters of bezoekersaantallen, maar ze zijn wel waar het uiteindelijk om draait. RAI’s COO Maurits van der Sluis geeft zijn visie op de toekomst; kunnen we nieuwe businessmodellen verwachten die meer uitgaan van deze waardefactoren? Hoe creëren we daarmee samen nieuwe kansen?

Dit is de eerste blog van het nieuwe seizoen. Het komende jaar zullen onze experts weer met plezier hun ervaringen en expertise met u delen. 



Volg ons op

Nieuwste foto's

Bekijk alle foto's »

Nieuwste video

Bekijk alle video's »