Innovatie en duurzaamheid staan centraal op Horecava 2016

  • vrijdag, 08 januari 2016
  • RAI Amsterdam
  • Evenementen Video Duurzaam Innovatie

Innovatie blijkt door de jaren heen één van de belangrijkste bezoekredenen aan de Horecava. Ook duurzaamheid vormt steeds meer een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering van de horecaondernemer. Het InnovationLAB op de beurs is dé plek waar vernieuwing binnen thema’s als technologie, marketing en duurzaamheid zichtbaar wordt gemaakt. Hier is te zien hoe trends vertaald kunnen worden in nieuwe kansen voor het horecabedrijf. Zo is er een bijzondere demonstratie met 3D food printing. De Horecava, de grootste nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie, beleeft in 2016 haar 60e editie, en vindt plaats van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari in RAI Amsterdam .

In het InnovationLAB zijn allereerst de genomineerden en winnaars van de Horecava Innovation Award te vinden. Ten tweede presenteren innovatieve ondernemingen er hun productontwikkelingen en worden innovatieve food & beverage-concepten geserveerd. Als derde geven sprekers op het podium hun visie op innovatief ondernemen.

Horecava Innovation Award
Een toekomst vol digitale kansen en voedseltechnische uitdagingen. Dat blijkt uit de 124 inzendingen die de vakjury van de Horecava Innovation Award dit jaar mocht beoordelen. Sfeer, smaakbeleving, minder verspilling en ongezonde toevoegingen, en écht contact zijn de centrale thema’s bij de zestien genomineerde producten en diensten. Maandag 11 januari worden de vier categoriewinnaars, de overall winnaar, de publieksprijs en de winnaar van de Karel de Vos Award bekendgemaakt. Deze laatste gaat naar de meest gastgerichte innovatie, die de horecaondernemer ondersteunt in zijn bedrijfsvoering en die geproduceerd wordt met respect voor mens, dier en planeet.

Innovatieve ondernemingen
Diverse innovatieve ondernemingen presenteren vier dagen lang doorlopend nieuwe productontwikkelingen in het InnovationLAB. Zoals:

  • byFlow met de 3D food printer:
    Hoe gaat food printing in zijn werk en wat zijn de mogelijkheden voor de horecaondernemer? De 3D printer is dé trigger op het InnovationLAB. ‘Kaviaar’ en ‘chocolade’ printen, koekjes met de zelfgeschreven naam van de bezoeker. Of taarten met zijn gezicht als topping. De mogelijkheden van 3D printing zijn legio. Met hetzelfde apparaat zijn ook accessoires van plastic of keramiek te printen, of siliconen mallen.
  • De Vegetarische Slager met de vegetarische bieflap:
    Deze wordt gemaakt dankzij een nieuwe technologie, die lijkt op brood bakken. De door Wageningen UR ontwikkelde shear cell technology, waarmee de bieflap wordt gemaakt, biedt de vegetarische markt nieuwe mogelijkheden.
  • Grown met CressToday:
    Kleine kweekinstallatie om in een handomdraai eigen cressen te kweken. Ze maakt verse en gezonde voeding toegankelijk.
  • Caenator met een hightech friet vending machine:
    Bakt in echte olie een smaakvol, knapperig en geurig portie frites in slechts twee minuten. De machine is samen met de Universiteit Wageningen ontwikkeld.
  • Green Fortune met De Plantwall:
    Een verticale tuin met een enorme impact op het interieur. Mensen voelen zich immers prettig in een groene omgeving.
  • Blue Acres met Aquaponics:
    Een systeem dat hydro- en aquacultuur combineert in een ecologisch evenwicht. Vissen leveren voedingsstoffen voor de planten, die het water weer filteren voor de vissen.
  • Tastyclub met Tastyclub:
    De digitale restaurantkaart: app voor dagelijkse kortingen, met focus op de voorkeuren van de klant en de ondersteuning van horecagelegenheden.
  • Smakerij met Kaassmaker:
    Een nieuwe keukentool om zelf kaas te maken, naar eigen smaak.
  • AKE-Ideal Nordcap met Snacky:
    De koud-warm combinatievitrine: een aantrekkelijke presentatie om voedsel vers te bereiden en te serveren waar de klant bij staat.
  • Innovatieve food & beverage-concepten om te proeven:
    Twee partijen laten de bezoeker elk uur iets nieuws proeven op het gebied van innovatieve catering. Geserveerd worden o.a. de Bieterbal, Pekoe Tea Liqueur, Shrubs (fruitazijnsiroop op basis van edik), Tea Quiero en de Honey Spoon. Variatie in de Keuken presenteert een gerecht dat op basis van duurzame menu-engineering is samengesteld.

Sprekers geven hun visie en tips
Een gevarieerd podiumprogramma biedt volop inspiratie en informatie op het gebied van trends, digitale marketing, gastvrijheid en duurzaamheid.

  • Sijas Akkerman van Natuur & Milieu, één van de twee goede doelen die RAI Amsterdam steunt, gaat in het Duurzaamheidscafé in gesprek met de koplopers binnen de horecabranche. Van start-ups tot koks, van producenten tot ondernemers en experts. Het blijkt dat duurzame keuzes ook leuk, gemakkelijk en voordelig kunnen zijn.
  • KHN vertelt in 30 minuten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Twee trends die niet meer weg te denken zijn in de horeca. Of het nu gaat om duurzaam inkopen, het tegengaan van voedselverspilling, minder zout en vet of energiezuiniger werken.
  • In zijn presentatie over foodtrends en de Piramide van Foodlov behandelt Frank Lindner van Shoot My Food hoe de tafel, de keuken en het restaurant als ultieme plek kunnen dienen om weer met elkaar in contact te komen.
  • Dance meets horeca(va): Wat kunnen horecaondernemers kopiëren van de succesvolle Nederlandse dance industrie? Hoe kunnen zij nieuwe doelgroepen aanspreken, marges verhogen en kosten verlagen? Aan de hand van vijf korte pitches van veelbelovende innovatieve start ups, neemt dagvoorzitter Rogier van Genugten de beursbezoeker mee in de wondere wereld van dance festivals.
  • In onze digitale wereld worden online bestellingen een steeds grotere omzetmarkt. Zijn de restaurants daar klaar voor? Zuppler vertelt over de kansen en mogelijkheden van (online) marketing, het opbouwen van een eigen klantenbestand en het verhogen van de online omzet.
  • Future of Food: In het afstudeerjaar van de opleiding Food Design & Innovation ontwikkelen studenten Food Design en studenten Food Packaging hun toekomstvisie op Food 2030. Onderwerpen zijn: uit eten in 2030, voedselverspilling, boodschappen doen en de rol van neuromarketing, stadslandbouw, koffiegebruik, zelfvoorziening in food en eten in de commerciële ruimtevaart.
  • Hoe haal ik het beste uit mijn stagiairs? Gemotiveerde leerlingen zijn van levensbelang voor de horecabranche. Maar waar vind je die stagiairs en hoe word je een goed leerbedrijf? De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) beoogt studenten de beste praktijkopleiding te geven en bedrijven nu en in de toekomst over de juiste vakmensen te laten beschikken.
  • Het reserveringsgedrag binnen de horecabranche is drastisch aan het veranderen. Er valt steeds meer te kiezen voor de consument via tal van digitale kanalen. De Millenial generatie wordt volwassen en zorgt dat deze ontwikkelingen in een stroomversnelling komt. Nu is het moment om als restaurateur hierop in te spelen. In een powersessie nemen horeca adviesbureau HTC Advies en online reserveringsplatform Couverts.nl de beursbezoeker mee in de online kansen en digitale mogelijkheden.
  • De juiste medewerkers maken het verschil. Medewerkers die bevlogen zijn en de Fan Factor hebben zijn productiever, hebben minder last van burn-outs, zijn meer betrokken én meer tevreden. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers Fan zijn van hun werk en hun organisatie? In een interactieve workshop geeft Foodstep concrete tips.

Innovatieroute 
Naast alle initiatieven op het InnovationLAB zijn er ook nog talloze primeurs bij de exposanten op de beursvloer te ontdekken. De innoverende exposanten zijn herkenbaar aan een vloersticker op hun stand.

Visie op de toekomst
Hoe ziet de horeca er over 10 jaar uit? De Horecava heeft verschillende branchekenners gevraagd naar hun mening over de toekomst in de horeca. Bekijk de video.

Meer informatie
Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava) en Facebook.

Volg ons op

Nieuwste foto's

Bekijk alle foto's »

Nieuwste video

Bekijk alle video's »