Wat elke evenementorganisator kan leren van de Huishoudbeurs

Hoe houd je een evenement actueel, relevant en dus succesvol? De Huishoudbeurs bestaat al sinds 1950 en blijft steeds nieuw publiek trekken. Ik ben sinds 2008 verantwoordelijk voor dit grootste consumentenevenement van Nederland. Geen jaar is precies hetzelfde en ik deel graag met je hoe we dat voor elkaar krijgen. Hoe blijf je mensen verrassen? En hoe vind je de balans tussen bekend en vernieuwend?

Kies jaarlijks een actueel thema
Elke editie van de Huishoudbeurs bieden we onze bezoekers een nieuwe beleving door te kiezen voor een thema, zoals ‘Welcome to the future’, ‘colors’ of, komend jaar: Liefde & Lust. Door deze thematische aanpak heeft iedere editie een duidelijk eigen stijl en dat is een reden om elk jaar te komen; bezoekers weten zeker dat ze wat nieuws kunnen verwachten. 

Introduceer nieuwe elementen
Om de sfeer goed neer te zetten, bepalen wij zelf als organisator de ankerpunten in het evenement. Er zijn verschillende concepten die we zelf vormgeven, zoals onze Happy & Healthy Villa, het Huisdierenplein of het Wooninspiratieplein. Ook zeer succesvol is the Model Convention, waar jonge meiden zich op de catwalk kunnen presenteren om gespot te worden als model. Het voordeel van deze verschillende onderdelen is dat je gemakkelijk modulair kunt vernieuwen; dat heeft grote impact op de beleving maar je hoeft er niet je hele evenement voor op zijn kop te zetten. 

Combineer herkenbaarheid met vernieuwing
De Huishoudbeurs gaat inmiddels over veel meer dan het huishouden, toch houden we vast aan de naam. De naamsbekendheid is met 98% enorm en de doelgroep associeert het merk inmiddels ook met beauty, fashion, food en lifestyle. Om toch de frisheid erin te houden, presenteren we het komende seizoen wel een nieuw logo. Zo vernieuwen we de uitstraling van het merk zonder in te boeten aan bekendheid.  

Blijf het hele jaar in contact
Als je denkt aan actueel houden, gaat dat niet alleen over het fysieke evenement. Ook het contact online ontwikkelt zich. We onderhouden de Huishoudbeurs community het hele jaar door en voegen steeds nieuwe elementen toe om het contact te verdiepen en verbreden. Een goed voorbeeld daarvan is onze Testersclub: mensen kunnen online gratis testproducten aanvragen en hun reviews geven. Vaak worden ze daarbij ook nog beloond met kortingen of vrijkaarten voor de beurs. Dit vergroot de band tussen de bezoekers, de Huishoudbeurs en de merken. 

Leer van anderen
 
Ik houd altijd mijn ogen en oren open voor nieuwe formats. Daarbij haal ik de meeste inspiratie uit evenementen die niet lijken op een beurs, bijvoorbeeld dancefeesten zoals Tomorrowland, maar ook The Fashion Week of de Parade dienen als inspiratiebronnen.. Een tijdje geleden werd ik verrast toen ik was uitgenodigd op een boekenbeurs. Dat werd de inspiratie voor onze ‘Books & Coffee’ hoek. Die zullen we ook komend jaar doorzetten, al maken we natuurlijk aanpassingen op basis van onze eigen ervaringen.  

Gebruik de mening van je bezoekers
Uiteindelijk zijn onze bezoekers de graadmeter of we het goed doen. Daarom evalueren we elke editie. Om de respons op onze vragenlijsten te vergroten, splitsen we die op, zodat niet iedereen een lange lijst krijgt, maar wel alle vragen beantwoord worden. Het helpt natuurlijk dat we een groot en betrokken publiek hebben; de respons is hoog. 

Ook op andere manieren maken we gebruiken van het oordeel van bezoekers . Zo vragen we bijvoorbeeld op ons platform hun mening over twee ontwerpen voor een shopper die we op de beurs gaan verkopen. Dat vergroot de betrokkenheid van de deelnemers en het commercieel succes van de shopper. 

Vergroot je doelgroep
Om ook nieuwe doelgroepen kennis te laten maken met de Huishoudbeurs, halen we geregeld ‘satelliet’-evenementen binnen onze muren. Zoals de  Pasar Malam, het festival waarin de Aziatische en Zuid-Amerikaanse cultuur centraal staan. Voor aankomend jaar zijn we in gesprek met een beauty event voor jonge meiden. Mensen die normaal niet zo snel een kaartje voor de Huishoudbeurs zouden kopen, komen op zo’n manier toch naar ons toe en ontdekken vaak dat ze het veel leuker vinden dan ze dachten. 

Daag je exposanten uit
We doen dit natuurlijk niet alleen. Onze exposanten vormen het kloppende hart van de Huishoudbeurs. Hoe meer verrassend zij zijn, hoe leuker onze gasten het vinden. We zijn daarom altijd met exposanten in gesprek over nieuwe innovaties en originele concepten. Ook organiseren we samen acties, zoals kraskaarten waarmee bezoekers van tevoren al cadeautjes kunnen winnen. 

Soms mag het wel wat grondiger

Een groot deel van ons publiek komt elk jaar terug en houdt ervan een vaste route te lopen. Ook een groot deel van de exposanten zien we jaarlijks terug en ook zij hechten aan hun ‘eigen’ plekje. Toch doe je niemand een plezier als je dat te lang zo laat. De kunst is om een evenwicht te vinden tussen herkenbaarheid en verrassing. Vandaar dat we jaarlijks een nieuw thema hebben, onderdelen vernieuwen en de vormgeving elk jaar opfrissen. Maar soms, na een aantal jaren, moet je de boel even helemaal losgooien, alle vanzelfsprekendheid ter discussie stellen, terug naar de tekentafel en een hele frisse start maken.

Voor ons is dat komend jaar zo ver. De hele indeling en uitstraling krijgt een enorme boost en ik verwacht dat we zowel exposanten als bezoekers daarmee blij zullen verrassen. Wil je zelf weten hoe het wordt? Kom dan gerust langs op de Huishoudbeurs 2019, van 16 t/m 24 feb 2019 in RAI Amsterdam.

Kom inspiratie bij ons opdoen!
Ben je zelf organisator van een evenement of overweeg je als exposant deel te nemen aan de Huishoudbeurs? Laat het me weten, dan nodig ik je graag persoonlijk uit voor de komende editie.

Nicole Babay

Nicole Babay

Domein manager VROUW | LinkedIn | Huishoudbeurs | Negenmaandenbeurs | Day in the City | Concept | Innovatie | Beleving