De vier top trends in catering

De aandacht voor eten is enorm: YouTube, Instagram, televisie – de bijzondere gerechten en recepten vliegen je om de oren. Dat heeft impact op evenementen. Catering neemt een belangrijkere plaats in en de eisen die bezoekers stellen worden hoger. Hoe kun jij je gasten positief verrassen?

Mensen in beweging krijgen
Op beurzen en corporate events, waar de ervaring heel belangrijk is, krijgt eten en drinken vaker een hoofdrol. Eten is niet iets dat je tussen het programma door doet, het is onderdeel van de ontmoeting. Je kunt eten ook gebruiken om mensen in beweging te krijgen. Op een recent event stonden de uitgiftepunten tussen de postersessies in. Op een ander evenement verspreidden we verschillende ‘food stations’ door de ruimte; ga maar op zoek en laat je verrassen. Het geeft meer dynamiek en kan leiden tot verrassende ontmoetingen.

Alternatief is normaal
Er was een tijd dat je kon volstaan met een tafeltje vegetarische gerechten en een apart gekookte maaltijd voor die ene persoon met een glutenallergie. Dat is niet meer voldoende. Er zijn meer allergieën en voorkeuren waar rekening mee moet worden gehouden: vegetarisch, veganistisch, rauw, glutenvrij, lactosevrij. Door een publiek dat in toenemende mate internationaal is, komen daar nog meer aspecten bij, op basis van religieuze of cultuurgebonden wensen. Gelukkig zijn er ook steeds meer mogelijkheden om aan dit brede spectrum van wensen tegemoet te komen. De alternatieven zijn bij ons geen bijzonderheid meer, maar onderdeel van het aanbod. We geven overal de kenmerken aan, zodat mensen gemakkelijk kunnen kiezen. Dat geeft mensen het gevoel dat er aandacht voor hen is. Dit wordt enorm gewaardeerd.

Op congressen met erg veel alternatieven kun je er zelfs voor kiezen om een à la minute-kok paraat te hebben. Voor de mensen waar de uitdaging complex is, kan deze ter plekke een alternatief koken. Reken maar dat dit indruk maakt.

Tijd voor echt
Voor onze ouders was Chinees eten bami, saté en babi pangang. Nauwelijks echt Chinees en volledig aangepast aan de Nederlandse smaak. Nu mensen meer reizen en het werkelijke lokale eten ervaren, verwachten ze dat ook hier. We zoeken daarom vaker naar authentieke gerechten die minder voor de hand liggen. Geen pasta bolognese maar een aardappelgnocchi met aubergine. Geen thaise rode curry met kip, maar noodle soup met inktvis. Dat kun je zo ingetogen of gek maken als je wilt, afhankelijk van je doelgroep. Wat wel belangrijk is: ga niet doen alsof. Geen gerechten aan de Nederlandse smaak aanpassen, maar authentieke gerechten kiezen die hier in de smaak vallen. Niet een zogenaamde Thaise aankleding aanbrengen, maar wel serveren in de juiste kommen. Het moet echt zijn.

Instagrammable – het anders dan je denkt
Iedereen maakt tegenwoordig foto’s van eten. Overal en altijd. Door goed eten te serveren, krijgt je evenement extra aandacht op social media. Nou is het presenteren van ‘instagrammable’ eten natuurlijk geen doel op zich. Sterker nog, je kunt het niet forceren. Wat blijkt; de meest gemaakte en gedeelde foto’s gaan helemaal niet over tierlantijntjes of luxe. Iemand maakt een foto als je hem raakt. Dat kan een prachtige dikke boterham met hele goede kaas zijn. Of zo’n verrassend authentiek gerecht. Wat je met gemeende aandacht en liefde brengt, heeft de grootste kans op ‘instaroem’.

Aandacht
Wat al deze trends gemeen hebben; ze gaan over echte aandacht en authenticiteit. Bepaal wat je wilt bereiken en besef dat de catering daarin een belangrijke rol kan spelen. Laat je inspireren, kijk goed om je heen en daag je cateraar uit. Alles is mogelijk.

Luister hier naar de podcast over de trends in eventcatering. 

Rientz Mulder

Rientz Mulder

Facebook@Basement Chefs | Executive Chef | Food | Basement Chefs | Hospitality | MVO | Hartverwarmend Amsterdam