Leren van andermans mislukken in Hollands grootste proeftuin

Marketeers krijgen tijdens het congres HICon op de Huishoudbeurs, het grootste consumentenplatform van Nederland, de mogelijkheid om in contact te komen met meer dan honderdvijftig collega-marketeers. Op donderdag 27 februari vindt de vierde editie van het Inspiratie Congres plaats, waar opnieuw de winnaars van de marketing wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar 2020’ worden bekendgemaakt.

Het thema van HICon dit jaar is ‘briljante mislukkelingen en waanzinnige innovaties’. Tijdens het congres gaan prof. Dr. Paul Iske, zelfbenoemd chief failure officer, en geluksexpert Thijs Lindhout met het publiek in gesprek over briljante missers, inspiratie en succes. “We hopen dat al onze gasten geïnspireerd naar huis gaan door alle mega successen en geniale fiasco’s uit de markt”, aldus Huishoudbeursmanager Nicole Babay.

Eigen briljante mislukkingen
Babay weet uit eigen ervaring dat er lessen te trekken zijn uit mislukkingen. Zo vertelt de beursmanager over de eerste online editie van de Huishoudbeurs in 2014: “Waar we geen rekening mee hadden gehouden, is dat ons publiek online hetzelfde gedrag vertoont als offline. Ze staan voor de deur te wachten tot we open gaan.” De eerste uren van de actie lag de website dan ook plat door het grote aantal bezoekers. “We gingen ten onder aan ons eigen succes”, aldus Babay. Een volgende online editie is daarom nog even van de baan. In plaats daarvan heeft de Huishoudbeurs een app gelanceerd.

Ook heeft Babay in haar tijd als beursmanager geleerd hoe je om moet gaan met negatieve aandacht. “Ineens werd onze Facebookpagina gebombardeerd met grappen over de ‘Househoudbeurs’ waar drugs zouden worden aangeboden door dealers met pittige kapsels, doelend op het stereotype beursbezoeker en vaatwastabletten. Met Project X nog in het achterhoofd waren we bang dat ze de beurs wilden crashen.” Na te zijn bekomen van de schrik, besloot het team van Babay om deze aandacht om te zetten in iets positiefs. “We berichtten dat we onder de beste grappen een beloning zouden verloten. Dat leidde tot hele leuke reacties.”

Gekozen Product van het Jaar
Na de keynotes van chief failure officer Iske en dagvoorzitter Lindhout, inspireert onderzoeksbureau Nielsen de marketeers op HICon met hun bevindingen over de benodigde criteria voor goede productinnovaties. Vervolgens zal het inspiratiecongres opnieuw een podium bieden aan de verkiezing van het ‘Gekozen Product van het Jaar’. De verkiezing is gebaseerd op het jaarlijkse onderzoek onder ruim vijfduizend Nederlandse consumenten door Nielsen en de gebruikerstest bij honderdtwintig gezinnen met de vraag aan welke nieuwe producten zij de voorkeur geven. In een dynamische award show worden drieëndertig prijzen uitgereikt in evenveel product categorieën. De winnaars mogen in 2020 het rode ‘Gekozen Product’ logo in hun marketing activiteiten inzetten. Zo weet de consument de winnende producten beter te vinden op de winkelvloer.

Babay is erg tevreden over de samenwerking met Gekozen Product van het Jaar, voor het derde jaar betrokken bij HICon en de Huishoudbeurs. “De Huishoudbeurs is bovendien een mooi platform om dit congres te houden. Marketeers kunnen hier rechtstreeks in contact komen met honderdduizenden consumenten die geen blad voor de mond nemen wanneer om hun mening wordt gevraagd. De beurs is een waar marketing walhalla.”

Over HICon
HICon startte vier jaar geleden als een logische aanvulling op de Huishoudbeurs. De grootste consumentenbeurs van Nederland verwelkomt jaarlijks ruim 200.000 bezoekers, onder wie met name vrouwelijke consumenten uit alle lagen van de samenleving en van verschillende generaties. Jaarlijks geven de bezoekers ongeveer twee miljoen euro uit bij de verschillende stands. Hiermee kenmerkt de beurs zich als ideale proeftuin voor merken, iets wat al jaren bekend is bij de 350 exposanten op de beurs. De organisatie speelt daarnaast ook in op de groeiende behoefte onder marketeers om met elkaar in contact te komen. HICon wordt georganiseerd door RAI Amsterdam, de Huishoudbeurs en het Gekozen Product van het Jaar.

Over de Huishoudbeurs
De eerste Huishoudbeurs vond plaats in 1950 in de Houtrusthallen in Den Haag. Omdat het evenement in de beginjaren meerdere keren per jaar werd georganiseerd, viert de beurs reeds dit jaar haar 75e verjaardag. De eerste editie van de Huishoudbeurs was een ‘toonkamer’ van nieuwe producten, een plek waar maatschappelijke instituties en groeperingen een podium kregen en waar nieuwe ontwikkelingen en trends zichtbaar werden. In de tussenliggende jaren is er veel veranderd. Anno 2020 is de beurs een lifestyle evenement voor alles wat zich afspeelt in en om het huis en wordt er in de negen dagen bijna voor twee miljoen gespendeerd bij de stands. De 75e editie vindt plaats van zaterdag 22 februari tot en met zondag 1 maart 2020.

Connect with us

Latest Photography

View all photos »

Latest Video

View all videos »