Blog: De waarde van evenementen is enorm

Innovatie, kennisdeling en matchmaking - evenementen kunnen niet zonder deze ingrediënten. En als je dit verder afpelt, dan gaat het bij evenementen uiteindelijk om de waarde van de ontmoeting. Bij de RAI is dit niet voor niets de kern van onze strategie en innovatiefocus. Wat betekenen evenementen eigenlijk voor de Metropoolregio Amsterdam? En wat kunnen evenementen en de RAI voor het bedrijfsleven, kennisinstituten en alle innovators in de stad betekenen? Deze blog heb ik op verzoek van de Amsterdam Economic Board geschreven, om de waarde van evenementen voor Amsterdam onder de aandacht te brengen.

De stad als innovatie hub
Alle innovaties binnen een vakgebied op één plek, in één stad die op dat moment het middelpunt van de branche is. Dat is voor veel bezoekers een reden om naar een evenement te gaan. Innovaties ontdekken en uitproberen. Geprikkeld en uitgedaagd worden. Het samenbrengen van innovaties geeft zoveel nieuwe inspiratie en zet in beweging. Bezoekers willen échte verhalen en nieuws horen. Praten met de bedenker, ontwerper of CEO. 

De aantrekkende werking van het evenement en daarmee de stad is groot. Naast de business potentie die het evenement voor bedrijven biedt, is het een uithangbord voor de branche, een living lab voor innovators en een krachtige manier om innovaties naar de markt te brengen. De RAI faciliteert dit onder andere middels het InnovationLAB. Bijvoorbeeld in belevingswerelden, robot arena’s en start-up lanes creëren we een podium voor innovaties tijdens beurzen. Daarnaast dagen we kennisinstituten, start ups, partners en klanten uit om samen met ons nieuwe producten en diensten te ontwikkelen om de waarde van de ontmoeting te verhogen.

Versneld je netwerk vergroten
Je hele netwerk is ‘a handshake away’. De fysieke ontmoeting blijft in onze optiek de meest intensieve en waardevolle vorm van communicatie. Dit verrijk je met online vormen. Het gaat om de community en hoe je hen optimaal met elkaar in contact brengt - door het jaar heen, met het evenement als hoogtepunt. Door je als stad of bedrijf te verbinden met het evenement heb je snel toegang tot het hele netwerk. Nieuwe klanten en partners, vaak van over de hele wereld, op loopafstand van kantoor.

Een doordacht event design en -format verhoogt de impact van het evenement voor bezoekers, exposanten en partners. Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor een beetje plezier . We zien bijvoorbeeld steeds meer zakelijke evenementen die in de vorm van een festival georganiseerd worden. Festivals waarbij de stad het podium is en waarbij bezoekers en bewoners geïnspireerd worden door het thema van het evenement. TNW, Amsterdam Dance Event, Shoptalk in Copenhagen en SXSW in Austin zijn daar mooie voorbeelden van.

Connected kennis 
Daar waar een evenement is, is een goudmijn aan kennis. Fysiek en virtueel verbonden binnen het vakgebied, altijd met een kloppend hart van nieuwe inzichten. De waarde van het samenbrengen van kennis is enorm. Voor de stad en ook het land waar het evenement plaatsvindt. Denk aan de lokale toegankelijkheid van de kennis, subsidies die geactiveerd worden en lobbymogelijkheden binnen handbereik. Dit heeft ook absolute impact op de branche en de wetenschap. Dat wij in 2018 de internationale Aidsconferentie verwelkomen, betekent dat in die periode veel knappe koppen op Aids-gebied samenkomen in Amsterdam wat weer veel kan betekenen voor het genezen van die ziekte.

Doelstellingen van evenementen gaan vaak over vraagstukken die ertoe doen in de wereld. Bij medische congressen het genezen van ziekten, duurzaamheidsevenementen zetten de wereld in beweging en bij beurzen staat vaak een vakgebied of thema centraal – van lifestyle tot watermanagement. Beurs- en congresorganisatoren zoeken in de stad naar mogelijkheden om bewoners en bedrijven te inspireren en impact te maken met hun evenement. Zo was de ‘lungs for life’ gezondheidsambitie tijdens het ERS longcongres zichtbaar in de stad, door de gezonde fietspaden en mogelijkheden voor bezoekers op de Dam om hun longen te testen. 

Evenementen die Amsterdam versterken
Bij de RAI zoeken we actief naar evenementen in de wereld die we graag in Amsterdam willen verwelkomen. Evenementen die goed bij ons land en onze Metropoolregio passen. Evenementen die ons versterken en vice versa. Daarbij richten we ons op thema’s waarin we ons als land en regio onderscheiden: onze topsectoren en de Amsterdam Economic Board uitdagingen - circulaire economie, digitale connectiviteit, gezondheid, mobiliteit, talent voor de toekomst. Wij doen dit in samenwerking met Holland Marketing, Amsterdam Marketing, Gemeente Amsterdam en partners zoals Schiphol, KLM en de hotels. Vaak ook op verzoek van het bedrijfsleven, kennisinstituten of associaties. 

We zijn er trots op als een evenement floreert in onze mooie stad. En dat wij in Nederland en in de Metropoolregio een stap vooruit zetten door het evenement. De waarde van evenementen is enorm. Als je hier nog aan twijfelt: daag ons uit! Hoe kunnen we je helpen met je ambitie of vraagstuk middels evenementen? 

Ik hoor graag van je.

 

RAI Amsterdam organiseert evenementen in binnen- en buitenland en exploiteert het RAI Convention Centre in Amsterdam. RAI verwelkomt jaarlijks zo’n 1,5 miljoen bezoekers en 18.000 exposanten tijdens circa 500 evenementen. Ecorys-onderzoek wijst uit dat de RAI jaarlijks een half miljard euro bijdraagt – voor elke euro die in de RAI wordt uitgegeven, wordt zeven euro in de stad gespendeerd. Daarnaast genereert de organisatie 7.000 banen in de Metropoolregio Amsterdam.

Yvonne Nassar

Yvonne Nassar

Yvonne Nassar | @yvonnenassar | Head of Marketing & Innovation RAI Amsterdam | Internationaal | Reizen | Hardlopen | Lekker eten

Deel dit blog

Nieuwste foto's

Bekijk alle foto's »

Nieuwste video

Bekijk alle video's »