Blog: Evenementen: de eisen van de nieuwe generatie

De jeugd zou geen zin meer hebben in beurzen en congressen, het tegendeel blijkt waar. Juist deze generatie vormt sterke community’s die behoefte hebben aan live ontmoetingen, vertelt Maurits van der Sluis, COO van RAI Amsterdam. Daarbij stellen ze wel andere eisen dan de generatie voor hen. Wat betekent dat voor organisatoren, venues en deelnemers?

Ik heb in mijn twintig jaar bij RAI Amsterdam veel trendwatchers en andere soorten waarzeggers langs zien komen. Zij hebben me vooral gesterkt in de mening dat de toekomst niet te voorspellen is. Natuurlijk moet je vooruit kijken en continu voorbereid zijn op verandering. Je moet je echter niet blindstaren op verwachtingen. Zo voorspelde men tien jaar geleden dat de jeugd niet meer naar fysieke beurzen en congressen zou gaan. Het tegendeel is waar. Sterker nog, er ontstaan nieuwe evenementen, gedreven door de online community’s die deze jongeren vormen. Actuele voorbeelden hiervan zijn VidCon Europe, evenement voor online video, blogging en vlogging, en COMIC CON, dat draait om comics, film, tv, cosplay & costumes en games. 

Communities
Elk evenement komt voort uit een community. Een community kun je niet ‘maken’, die ontstaat. Dat is altijd zo geweest. Er zijn altijd groepen mensen die gek zijn van boten, of van honden, die verbonden zijn door hun vak of hun hobby. Met een eigen jargon, eigen regels en de behoefte om elkaar te ontmoeten. Het grote verschil met tien jaar geleden zit erin dat de nieuwe community’s vaak digitaal ontstaan. Online zijn ze voortdurend met elkaar in contact. Daardoor zijn ze hechter dan ooit. Tegelijkertijd blijft er die fundamenteel menselijke behoefte om elkaar live te ontmoeten. Op COMIC CON zie je jongeren met elkaar gamen, via internet, maar in dezelfde hal. Ze willen elkaar toch zien; ze komen samen om hun passie te delen met gelijkgestemden.

Nieuwe eisen
Deze generatie stelt wel andere eisen aan een evenement. Het feit dat bezoekers online al verbonden zijn, maakt dat hun bezoek een ander karakter heeft. Daar moeten organisatoren, venues en deelnemer zich goed van bewust zijn. 

Online voorbereid
Ten eerste bereiden jongeren zich online goed voor. Ze weten wie ze willen zien en wat ze komen halen. Dat kun je als organisator dus ook weten. Vraag hen niet om met een plattegrond hun weg te zoeken over een beursvloer, maar leid ze, op basis van hun voorkeuren, naar de juiste plekken op de juiste tijd. Bied ze de ervaring waar ze voor komen en faciliteer ontmoetingen.

Continu verbonden
Ten tweede blijven ze online verbonden terwijl ze fysiek aanwezig zijn. Ze staan in feite in contact met twee werelden. Het is de taak van de organisator om deze twee werelden elkaar te laten versterken. Een uitstekende congres-app, digitale matchmaking, wayfinding, het ter beschikking stellen van digitale informatie zijn geen luxe meer, maar een nieuwe standaard.

Meer beleving
Ten derde stelt dit publiek hogere eisen aan beleving. Daarin zijn ze niet uniek; alle bezoekers van evenementen verwachten een rijke, aangeklede ervaring waarbij de zintuigen geprikkeld worden. Beeld, geluid, proeven, ruiken, aanraken, daarmee voeg je waarde toe. Gebruik daarvoor de technische mogelijkheden die er zijn: beeld, geluid, virtual reality, augmented reality. Maar vergeet ook niet de puur fysieke ervaring. Op de Hiswa was er bijvoorbeeld een funzone met waterski- en zeilsimulatoren en een zwembad aanwezig waar men kan surfen, suppen en wakeboarden. Zo’n ervaring maakt indruk en dat zoeken mensen vandaag de dag meer dan ooit.

Beurzen en congressen worden evenementen
Jarenlang wordt er al gezegd: beurzen en congressen groeien naar elkaar toe. Waar het echt om gaat, is dat ze beide toegroeien naar iets nieuws, naar een totaalbeleving waarin alle elementen, fysiek en online, op elkaar aansluiten. Daarom spreek ik liever niet meer van beurzen of congressen, maar over evenementen. De community is de drijvende kracht, het evenement is binnen die community het hoogtepunt van het jaar. De menselijke behoefte om elkaar te ontmoeten blijft altijd bestaan. We moeten ons alleen allemaal realiseren dat het publiek verandert, dat hun verwachtingen veranderen en dat we hierop moeten blijven inspelen. Dat is het moeilijkste en tegelijkertijd het mooiste aan dit vak.

Dit is de eerste uit een serie beschouwingen waarin Maurits van der Sluis ingaat op de toekomst van evenementen.

Maurits van der Sluis

Maurits van der Sluis

RAI Amsterdam COO | Netwerker | Events | Amsterdam | Skiën

Deel dit blog

Nieuwste foto's

Bekijk alle foto's »

Nieuwste video

Bekijk alle video's »