BLOG: Hoe maak je killer content voor je community?

In een community wil je 365 dagen per jaar relevante content, die uitnodigt tot interactie en dialoog. Hoe doe je dat? Ik deel graag mijn ervaringen uit onze eigen community’s.

In mijn eerdere blog schreef ik al over de succesfactoren bij het opzetten van een community. Content die uitnodigt tot lezen, reageren en delen is misschien wel de belangrijkste succesfactor. Hoe zorg je daarvoor?  

Onderzoek
Een community is er in de eerste plaats voor de eindgebruiker. Voor onze community Greentech is dat bijvoorbeeld de teler, voor de vakbeurs METSTRADE zijn dat botenbouwers. Centraal staan altijd hun vragen, problemen en uitdagingen. Daarom begint het opzetten van een online community ook met het inventariseren van hun behoefte. Wat willen ze lezen? Wat willen ze bijdragen? 

Verwachtingen communiceren
Vervolgens is het belangrijk om de communityleden te laten weten wat je van hen verwacht. Als een community voortkomt uit een beurs, zijn deelnemers geneigd vooral over de beurs te schrijven. De essentie van een community is echter juist dat je het hele jaar actuele informatie deelt over de branche. De beoogde bijdragen zijn dus veel breder en het is belangrijk deelnemers daartoe uit te nodigen. Zeker in het begin moet je zelf gericht mensen benaderen die interessante kennis of vragen hebben. 

Voorkom reclame
Om goede bijdragen te krijgen, kun je deelnemers tips geven voor het maken van content die effect heeft. Hoewel dit voor elke community uniek is, zijn er ook enkele vuistregels. Alles draait om de vragen, problemen en uitdagingen van jouw publiek; de eindgebruiker. Die zit niet te wachten op reclame. Promotionele teksten van leveranciers zijn daarom niet zinvol. Ze worden nauwelijks gelezen en halen de geloofwaardigheid van het platform onderuit. Dat wil niet zeggen dat er nooit een product of dienst genoemd mag worden, maar zorg dat hierbij het perspectief van de eindgebruiker centraal staat. 

Innovatie
Iedereen houdt van nieuws over ontwikkelingen en innovaties in de branche. Hier kun je juist wel leveranciers uitnodigen voor bijdragen. Ook hier geldt: redeneer vanuit de gebruiker. Welk probleem heeft die en hoe is een bepaalde innovatie het antwoord daarop? Andere uitstekende bronnen van innovatienieuws zijn de wetenschap en vakmedia. 

Persoonlijk
Een directeur, ingenieur of boer is in de eerste plaats ook een mens. Een persoonlijk element doet het daarom altijd goed. Binnen het METS platform merkten we bijvoorbeeld dat er bovengemiddeld werd gereageerd op een artikel over het tegengaan van de drijvende eilanden van plastic afval in zee. Mensen voelden zich persoonlijk betrokken bij dit onderwerp. 

Beeld
Bijdragen krijgen aanzienlijk meer aandacht als er aansprekend beeldmateriaal bij zit dat de tekst ondersteunt. In sommige gevallen is een video de beste vorm.

Content formats
Net als bij een tijdschrift of tv-programma heeft ook een community een profiel met bepaalde rubrieken, of ‘content formats’ die voor de deelnemers interessant zijn. In de community’s waar ik bij betrokken ben, zijn dat bijvoorbeeld:
- Challenge: we dagen eindgebruikers uit om hun vragen en problemen te delen zodat andere deelnemers mee kunnen helpen aan een oplossing.
- Innovation: artikelen met achtergronden over innovaties. 
- Award: jaarlijks reiken we een innovatieprijs uit waarop het publiek kan stemmen via de community. Dit geeft extra traffic en aandacht voor de community.
- Industry news: hiervoor werken we samen met professionele mediapartners.
- Knowlegde & inspiration: hiervoor werken we samen met kennispartners, zoals universiteiten.

Door zulke formats wordt het gemakkelijk om te zorgen voor gevarieerde en interessante content.  

Hulp bieden
Niet iedere communitydeelnemer is gewend om te schrijven of te filmen. Je ontkomt er dus niet aan om ook enige hulp aan te bieden, zoals het plegen van eindredactie op teksten of zelfs het inschakelen van een journalist. Afhankelijk van je mogelijkheden kun je bijvoorbeeld ook aanbieden om videoproducties te maken. 

Help de dialoog een handje
Idealiter is een community een plaats waar interactie plaatsvindt. Je wilt niet alleen informatie delen, maar juist een dialoog op gang brengen. Daar moeten mensen aan wennen. Je kunt de dialoog stimuleren door bepaalde mensen uit te nodigen te reageren op een bijdragen waarvan je weet dat ze daarin geïnteresseerd zijn. Zeker in het begin is dat aan te raden, om de interactie op gang te helpen. 

Resultaat

De beste aanjager van bijdragen en reacties is resultaat. Dat resultaat wordt op verschillende niveaus zichtbaar. 
- Je ziet de cijfers over hoe vaak een artikel gelezen is, hoe vaak het is gedeeld en hoeveel reacties erop zijn gekomen. Dit is motiverend voor de deelnemers. 
- De communityleden merken dat ze via het platform relevante contacten leggen. Deze kunnen leiden tot interessante commerciële deals.
- Tot slot, waar het allemaal om gaat; je helpt communityleden het hele jaar door om op de hoogte te blijven, hun passie te delen, om antwoorden te krijgen op hun vragen, oplossingen voor hun problemen en contacten die hen verder helpen. Daarin schuilt de grote kracht van elke community. Als dat eenmaal op gang komt, heeft het platform grote waarde en versterkt de community zichzelf.

Beheer je zelf een community of wil je er een starten? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
 

Hendrik Jan Griffioen

Hendrik Jan Griffioen

Hendrik Jan Griffioen | LinkedIn | Online Product Manager | RAI Amsterdam | Communities | Lean Startup | Sports Addict

Deel dit blog

Nieuwste foto's

Bekijk alle foto's »

Nieuwste video

Bekijk alle video's »