Blog: Duurzaam hoeft niet duur te zijn: 3 praktische tips

De nieuwe president van Amerika beweert dat klimaatverandering niet bestaat. Als MVO Manager doet dat pijn aan mijn oren. Gelukkig zie ik in mijn dagelijkse praktijk dat hij een uitzondering is. Venues, beurzen en congressen vergroenen. Er is echter nog steeds een hardnekkig misverstand: duurzaamheid zou duur zijn. Dat hoeft zeker niet zo te zijn, het kan zelfs geld en waarde opleveren. Zeker op de lange termijn.

Net doen of klimaatverandering een hoax is, maakt niet dat het probleem verdwijnt. De meeste mensen zijn zich gelukkig terdege bewust van de noodzaak om zorgvuldig om te gaan met onze planeet. Elke organisatie is op de wereld om bepaalde behoeften te vervullen. Ze zijn er niet om zichzelf te dienen, maar staan in dienst van de maatschappij. Soms wordt dat uit het oog verloren. Het is belangrijk dat je zorgt voor de wereld om je heen. Anders help je uiteindelijk je eigen bestaansrecht om zeep. 

Binnen RAI Amsterdam ben ik verantwoordelijk voor het MVO-beleid. We geloven in de kracht van de ontmoeting en creëren een context waarbinnen dat kan, nu en in de toekomst. We investeren in duurzame maatregelen en delen onze kennis graag met iedereen die het wilt horen.

Groen geld besparen

Het grootste misverstand is dat duurzaamheid duur zou zijn. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Zeker niet wanneer je zaken op de lange termijn bekijkt.  Tegenwoordig is rekening houden met je omgeving een ‘license to operate’ en worden de alternatieven van toen steeds meer de standaard van nu. We krijgen van organisatoren steeds vaker de vraag hoe wij als locatie kunnen helpen om hun event duurzamer te maken. Daar ben ik blij mee. Dat betekent dat organisaties bewust stilstaan bij hun verantwoordelijkheid en dat ze duurzaamheid zien als een normaal onderdeel van hun event. Dat ze bereid zijn om zichzelf de vraag te stellen: ‘Waarom doen we het zo? Kan het ook anders en beter?’ Dat kan altijd. Enkele tips deel ik hier graag.

1. Gescheiden afval is goedkoper

Bij de RAI spreken we niet over afval, maar over materiaal op zoek naar een nieuwe bestemming. Ons afval wordt voor 100% gerecycled. Daarvoor is afvalscheiding noodzakelijk. We hebben aparte afvalstromen voor onder andere plastic, papier, glas, hout en tapijt. Restafval is de duurste vorm van afval. Ook voor evenementen geldt dat. Dus hoe beter je het afval op een evenement scheidt, hoe minder restafval je overhoudt, hoe duurzamer én goedkoper het voor de organisator is. Uiteraard bieden we daar de faciliteiten voor.

2. Afval voorkomen is makkelijker dan je denkt

Zijn al die gedrukte beurscatalogi nodig of gebruiken mensen toch de app? Moet je op geveldoeken en promotiematerialen een datum plaatsen of wil je ze ook volgend jaar gebruiken? Zijn de give-aways zo leuk dat mensen ze mee naar huis nemen of belandt een groot deel in de prullenbak? Zo ja, welke prullenbak dan? Als je voorafgaand aan een evenement langer stilstaat bij de weg die je producten afleggen nadat je ze hebt uitgedeeld, kun je veel afval voorkomen. En je raadt het al: dat scheelt productiekosten én afvalkosten.

3. Minder voedselverspilling door betere keuzes

Events lijken vaak bang om te weinig cateringkeuze te bieden. Zijn al die verschillende broodjes of dinerkeuzes een noodzaak of een gewoonte die erin geslopen is? De vele varianten leiden tot een enorme potentiële voedselverspilling. Deelnemers worden er bovendien niet gelukkiger van: er is kans op keuzestress, en ontevredenheid als de favoriet toch op is. De oplossing is eenvoudig: je kunt minder varianten aanbieden, die zo goed zijn dat er niet meer keuze nodig is. Dat is goedkoper en voorkomt het weggooien van kostbaar voedsel.

Begin op tijd, betrek partners

Het mooie van deze maatregelen is: het kost niets extra en levert zelfs besparingen op. Het vraagt alleen wat tijd en aandacht in de voorbereiding. Betrek hierbij de locatie, leveranciers en andere eventpartners. Samen kun je veel bereiken.

Positieve impact

Het beste nieuws is dat het daar niet ophoudt. Ontmoetingen tussen mensen hebben enorm veel kracht. Die kun je gebruiken. Sta eens stil bij de rol die jij als organisatie hebt in de wereld. Hoe kun jij met je event bijdragen aan de positieve ontwikkeling van die wereld? Welke duurzame ontwikkeling en groei kun je stimuleren? Ik geloof dat iedereen zo een bijdrage kan leveren. Het is goed om je negatieve impact op de wereld te beperken, maar de grootste winst zit in de positieve impact die je kunt hebben, daar geloof ik heilig in.

MVO Beleid RAI Amsterdam

Het MVO-beleid van de RAI heeft drie pijlers: People, Planet en Progress. We stimuleren de ontwikkeling, groei en inzetbaarheid van mensen. We streven ernaar om CO2-neutraal te opereren, daartoe gebruiken we o.a. zoveel mogelijk hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne-energie (met bijna 8.000 m2 hebben we het grootste zonnedak van Amsterdam) en stadswarmte. We werken volgens het ‘Zero Waste’ principe. We willen een duurzame ontwikkeling van mensen en markten stimuleren door het creëren en faciliteren van waardevolle ontmoetingen. Alle MVO-maatregelen van de RAI vindt u hier


Stephanie Mathas

Stephanie Mathas

Stephanie Mathas | MVO Manager RAI Amsterdam | @StephanieMathas
MVO | Duurzaamheid | Verandering | Vooruitgang| Reizen | Dansen | Geniet van het leven!

Deel dit blog

Nieuwste foto's

Bekijk alle foto's »

Nieuwste video

Bekijk alle video's »